hits

Kristin.blogg.no

Finnes ikke dårlige karakterer? Bullshit!

  • Publisert: 17.11.2017, 14:50
  • Kategori: Meninger
  •  "Så lenge du gjør ditt beste, er resultatet bra nok". Greit nok. Men "alle karakterer er bra" og "det er like bra med en toer som en sekser"? Har verden mista fullstendig gangsynet?  Har vi blitt så redde for å gjøre forskjell på folk at vi pisser akevitt på dem som faktisk gjør det eksepsjonelt bra?

    Enig med Anne-Brith!

    Jeg skrudde for en gangs skyld på "God morgen, Norge" i dag, og for en annen gangs skyld befant jeg meg mest enig med Anne-Brith i en sak. Vi er stort sett ikke så enige. For deg som ikke fulgte sendingen; Anne-Brith gir sine unger 1000 kr for hver 6-er på karakterkortet, og 100 kr for sekser på en prøve. I dag var jeg mest enig med henne. Og minst enig med diskusjonsmotstanderen i tema "belønne karakterer med pengebelønning".

    Diskusjonsmotstanderen som i fullt alvor mener at det er viktigst å "rose prosessen".  Eller "få forståelse for de gode arbeidsvanene". 

    La meg legge den død med en gang, det er ikke sikkert at pengebelønning er veien å gå. Jeg er ikke nødvendigvis enig i Anne-Briths gjennomføring av belønningen. Men de to setningene over der, har da aldri fått en eneste arbeidstaker til å prestere bedre til salt hverken på grøten eller i fårikålen? 

     

    Legg til side tusenlappene i belønningssystemet til Anne-Brith litt her nå. Det som satt igjen for min del, var uviljen til å si at noen karakterer ikke er like bra som andre? Har vi kommet dit at alle karakterer er like også nå?

    Hva med de flinke?

    Jeg synes ikke det er noe merkelig at de flinke elevene aldri anerkjenner sin egen fantastiske prestasjon ordentlig. At de ikke tar innover seg hvor mye bedre resultater de har fått enn gjennomsnittet, og hvor stolte de egentlig burde være. Toppelever nailer prosessen. Om de så er mestere i prokrastinering og arbeidsjern på slutten, eller sitter med sirlige notater og jobber jevnt og trutt. Eller støtt har flaks. Flinke piker har full forståelse for de gode arbeidsvanene som funker for seg. De er nærmest en legemliggjøring av dem. 

    Så hva gjør det da med de som presterer godt over gjennomsnittet å bli dratt etter ørene inn i en verden der "2 er like bra som 6"? Dette utsagnet er 100 % legitimt og kommer fra ulike kilder i facebooks kommentarfelter i saker som angår karakterer. 

    The boy the blonde experiences emotions.
    Licensed from: cookelma / yayimages.com


    2 like bra som 6?

    2 er ikke like bra som 6! Hallo! 2 er noe i gata "noe forståelse for pensum", mens 6 er i gata: " faglig dyktig og kan benytte kunnskapen på en særs reflektert måte". Bortsett fra i matte da, der er vel 6 nærmest alt rett og 2 såvidt noen regnestykker uten røde streker. 

    Dette sier jeg ikke for å være slem. Det jo sant. Uansett hvor hardt den som fikk toeren har jobbet. Kanskje vedkommende jobbet mer enn den som fikk sekser, og hadde en større forståelse for den håpløse prosessen en sto midt oppi? Gjør det at toeren blir bedre enn sekseren da? 

    "Fem t mæ, eller fem t dæ? D hakke nåkka-nåkka-nåkka-nåkka å si, d hakke nåkka-nåkka å si?" (Du kan melodien.)

    Den som gjør det bedre på skolen, gjør det bedre.

    Beklager, men en som gjør det bra på skolen, gjør det bedre enn de som ikke gjør det bra. De fortjener også anerkjennelse for den nivåforskjellen som finnes. Det må ikke bli sånn at for å bygge opp under de dårlige og gjennomsnittlige elevene, dysser vi ned de resultatene de flinkeste får. Ros og anerkjennelse er to vidt forskjellige ting. Har vi blitt så redde for å krenke de som får karakterer i det nedre distriktet av karakterskalaen at vi ikke tør å si at det ikke er fantastiske karakterer?

    Når det gjelder karakterer er det viktig at vi anerkjenner hver enkelt elev. Ut fra utgangspunktet til den enkelte. Men å redusere det til "alle karakterer er like bra"? Det er skadelig både for de dårligste og beste elevenes motivasjon. 

    De dårligste fordi en progresjon da ikke vil ha betydning, for 2 er det samme som 3. Mens det for en med toppkarakter må føles vitterlig idiotisk å høre på at voksne folk lirer av seg at det er en lik prestasjon som han som ikke engang åpna boka før prøven. En kan jo miste matlysta av mindre...

     

    Ja, vi må stå opp for de svake elevene. Men jeg synes jaggu det er på tide å hamre litt i Bombaybordet og reagere litt på vegne av de sterke også!

     

    Hva tenker du?

    Følg gjerne bloggen på Facebook HER.

     

  • Publisert: 17.11.2017, 14:50
  • Kategori: Meninger
  • 5 kommentarer
  • 5 kommentarer

    stavangerinmyheart

    17.11.2017 kl.15:05

    Tja - er til dels enig:) Jeg tror en må se hver enkel presentasjon/person og hva som er realistisk iht. belønningsystem. En som er "elendig" I matte (si 2) på grunn av ikke forståelse for mattefaget blir litt feil å belønne hvis han/hun får 6. Det kommer aldri til å skje og dermed ikke en motivator. Men ja - jeg synes at gode presentasjoner skal belønnes. Det vil si at noen ligger de akademiske faga lett for - andre ikke. Det vil heller ikke si at de som nærmest har 6 I fag/ nesten alle fag jobber så mye mer enn andre.

    Men noen er gode på skolen, andre I sport.

    Synes det er helt innafor at de har noe å strekke seg etter. Men det må være realistisk.

    De skal få lov til å være kry av egne presentasjoner...... på lik linje med de som er flinke I idrett osv.

    kjerringtanker

    17.11.2017 kl.20:14

    Hvis vi holder 1000 lappen utafor er jeg enig med deg. De med gode karakterer fortjener annerkjennelse. de trenger samme heder og ære som de som presterer på andre områder som f.eks sport.

    Kristin

    24.11.2017 kl.21:12

    kjerringtanker: 1000-lappen er kun nevnt for å sette innlegget inn i en slags "hvor kom dette fra"-kontekst. ;) Så den har vi kasta ut vinduet/investert i julegaver allerede.

    Per Erik

    18.11.2017 kl.12:39

    Dette er da ikke nytt. Jeg var norgesmester i bryting og fikk 4 i gym fordi lærer hadde negativ oppfatning av meg. Fikk pruta opp til en fem med hjelp av foreldre. Mens den største bollen i klassen fikk seks fordi han sa han ville bli lege og da måtte han få bra karakter. Var vel sånne minoritets poeng pga. vekta eller noe sånt. Mens jeg fikk fratrekk for å være for sunn.

    Kristin

    24.11.2017 kl.21:15

    Per Erik: Tusen takk for at du delte denne historien. Det er dessverre mange historier om slik forskjellsbehandling. :(

    Skriv en ny kommentar