hits

Kristin.blogg.no

Bloggerina - for vanskelig merke reklame?

  • Publisert: 04.10.2017, 21:48
  • Kategori: Bloggtips
  • Stakkars, det var n s mangt de skulle henge seg opp i ogs da. Det er jo s mye tenke p som blogger, det er en jungel og folk er bare ute etter ta en. Eller? Toppmerking av reklame i blogg er svrt enkelt, og det jeg mener skulle vre en svrt overkommelig praksis. Er du enig?

     

    Hva forventer forbrukerombudet?

    Forbrukerombudet har vrt ganske klare p hva de forventer av oss bloggere, og det er ikke s mange ord de har gitt oss velge i nr det kommer til toppmerking av reklame, sponsede produkter og tjenester. Den enkle tommelfingerregelen er: nr du leser et innlegg skal du aldri vre i tvil om dette er reklame eller annonse. Det betyr at innlegget skal merkes tydelig, med store nok bokstaver, og frst.

     

    Saleswoman pointing towards ad on billboard
    Licensed from: stockyimages / yayimages.com

     

    Forbrukerombudet har gitt oss to sm ord: Annonse eller reklame. 

     

    Men hva med alle disse andre ordene?

    - i samarbeid med.

    - denne fikk jeg i posten/gratis av FIRMA.

    - inneholder affiliateslinker.

    -spons/sponset produkt

     

    Skjnner hva du mener, men nei. Annonse eller reklame. Lett forst og umulig misforst. Uforkledt om du vil. Bloggere blir utestengt fra store bloggkringer hvis de bommer p denne, og det synes du kanskje er strengt. Jeg synes det er p sin plass. Spass lukrativ er denne delen av bloggersfren blitt, at en m forvente at bloggerne gjr sin del av jobben korrekt ogs.

    Hva sier toppbloggerne?

    Snn oppsummert? "Dette er svrt vanskelig f til". Eller "jeg kjenner leserne mine spass godt at de nok skjnner hva som er reklame eller ikke". Eller "alle som er p internett vet at de blir utsatt for reklame". Jeg fler vel egentlig bare for gjenta: Annonse eller reklame. To sm ord. Ikke rocket science.

    Skulle du f spass mye sponsa at det er vanskelig holde flge, fr du heller lage deg en mappe p pc-en med bilder av de tingene du har ftt sponset. Og gjelder det klr, bruk en snn klestusj som en merker barnehageklrne med, og skriv "SPONSA" p merkelappen. Eller et annet system som passer deg. Er du proff nok til ha samarbeid med noen, gjr deg selv proff p din del av dealen ogs.

    Hva jeg tenker om lsningen skrive reklame/annonse p alt? Det vil jo ogs vre villedende markedsfring.

    Hva tenker leseren?

    Leseren din fler seg lurt. Kanskje ikke vonbrten og knust mot klippene, men du vet jo godt at du lurer henne. Hvorfor skulle du ellers putte inn ps: jeg fikk den bl genseren, helt nederst i innlegget? s smtt at nesten ingen kan lese det?  Og du, hvis du husker skrive inn spons bakerst, husker du like gjerne flytte den fremst ogs? Eller er det noe med at folk ikke er s glad i reklame kanskje, lper p do mens reklamen p youtube ruller og blar over sidene i et magasin? Er du redd for bli forbibladd? 

    Vel; news flash - folk prver bygge en relasjon til deg. Hvis du bevisst har noe skjule, enten i sm bokstaver, uteblitt informasjon eller et lite by the way: det jeg mente s sterkt oppi der, mente jeg fordi jeg har ftt penger for det, er ikke det toppkarakter for leserne dine. Det er litt juksepave pipelort, rett og slett litt dritt gjort. Leseren din kan til og med tenke i de baner at; hun der, hun er ikke til stole p, tror hun at jeg er dum og ikke skjnner at dette er reklame?

    Slutte og lese deg er ogs en trussel. Kanskje ikke s effektiv og reell. Men det er din integritet det skader, og helt rlig: du som bryter markedsfringsloven. 

    Oppsummert

    Det er meg du vil tjene penger p. Gjr det rlig og redelig:

    • Er det betalt, i samarbeid med eller tjenester: merk det. Spass skylder du "de fantastiske leserne dine". 
    • Merk frst og fremst. La det ikke vre tvil nr du pner innlegget.
    • Bruk ordet som passer best av annonse eller reklame.
    • Bruk s stor skrift at det kan leses.

     

    Til slutt vil jeg bare sende en liten shoutout til en blogger jeg ikke vanligvis niskryter av, men som har ftt pes fordi hun skriver "s mye reklameinnlegg", nemlig pilotfrue. Hun hadde et helt fantastisk og rlig svar p denne kritikken, som kan leses i andre avsnitt i det linkede innlegget. Jeg mener det er et eksempel til etterflgelse. Stor tommel opp, Juliane.

     

    Er det virkelig s vanskelig skrive reklame eller annonse?

    Les ogs: Hore, kjerring eller rdstrmpe?

  • Publisert: 04.10.2017, 21:48
  • Kategori: Bloggtips
  • 24 kommentarer
  • 24 kommentarer

    julietalivstil

    04.10.2017 kl.21:59

    fint innlegg. Ha en fin kveld

    Kristin

    05.10.2017 kl.11:36

    julietalivstil: Tusen takk, Julieta, fin formiddag tilbake til deg.

    rteworld2

    05.10.2017 kl.00:50

    Har skrevet en artikkel om dette som kan leses her: http://rteworld2.blogg.no/1505641645_har_bloggere_sunn_fornuft.html

    Kristin

    05.10.2017 kl.11:41

    rteworld2: Herlig. :) Jeg har skrevet om hvorfor jeg ikke har signert her, hvis det skulle vre av interesse: http://kristin.blogg.no/1497219702_kjre_martine__her_er_hvorfor_jeg_ikke_har_signert.html

    Helgge

    05.10.2017 kl.06:35

    Reklamen har makt. Snikreklamen blir bare mere og mere synlig i f.eks NRK som liksom skal vre reklamefri tross for at de har masse reklameinntekter. Har lagt merke til at noen blogger har mere reklame enn andre, noen blogger for reklamens del og tenker ikke helt hva de skal skrive om. Men man skal vre en meget dyktig blogger hvis man skal tjene penger p reklamen som er p bloggen.

    Kristin

    05.10.2017 kl.22:06

    Helgge: Veldig sant det du sier om at reklame har makt, og det blir mer og mer av det. egentlig p alle flater. Og det du sier om at de ikke tenker helt hva de skal skrive om, det tror jeg er et reelt problem. Innimellom fristes bloggere av lukrative samarbeid for pengenes del, uten tenke over hva det betyr for dem p lang sikt. Da blir det litt skrive for skrive.

    Klumz

    05.10.2017 kl.10:54

    Reklame i blogg er hva mange bloggere skal tjene penger p. For min del behver de ikke merke det, for jeg regner meg for spass oppegende at jeg ser selv. :) Men myndighetene liker vre vaktbikkje for folket, og det er visst mange som ikke klarer sortere ut reklamen i blogginnlegg p egen hnd. S da m man vel ha noen regler. Men de behver ikke henge bloggere i gapestokken om noe er glemt av og til? Det er forskjell p glmm en filleting dann og vann og p systematisk lovbrudd.

    Staten jakter alltid p mter btelegge folk p s staten kan tjene mer.

    Jeg fikk forvrig en reklamesms i dag,- angivelig fra COOP som gir bort gavekort p 2 000 kr, klikk her og hent ditt gavekort. Shoppe! Jeg lo rtt..det hjalp ikke at de brukte navnet mitt. Svindel. Ingen br klikke p linken.

    Kristin

    05.10.2017 kl.22:13

    Klumz: S lenge det er en lov der m forsvidt staten hndheve den loven. Om loven er overfldig og for detaljrik p dette og flere omrder, kan godt vre. Men at staten skal ha et lovsett og velge overse lovbrudd p det for en hel gruppe, som oss bloggere, er urealistisk.

    Grunnen til at bloggere blir litt mer gapestokksatt enn for eksempel rrleggeren p hjrnet, er vel den allmenne interessen via media de har rettet mot seg. Mange yrker er offentlige, men bloggere har ogs en god del lesere og flgere som flger dem kun for lete etter feil. For f utlp for skadefryd. Og da snakker vi gode klikktall for nettsteder og aviser hvis de kan avslre lovbrudd hos enkeltbloggere eller grupper av bloggere.

    Fantastisk svindel - det er merkelig at de fortsatt gidder, men det sier jo litt om at folk fortsatt gr rett i fella. Kildekritikk burde kanskje opp og frem p generell basis. Tusen takk for en knallkommentar - og hper ikke du har vondt i magen etter latterkrampen. :)

    Elisabeth

    05.10.2017 kl.11:49

    Jeg syntes det er helt greit jeg! For meg spiller det ingen rolle, jeg tar det ikke s ille opp at dersom jeg fr et produkt som jeg skal skrive om, m jeg fortelle det, er det ikke det som er meningen da?

    Fint innlegg av deg i alle fall! Ha en super dag :)

    Kristin

    05.10.2017 kl.22:16

    Elisabeth: Ikke sant - det er jo igrunn ganske innlysende. De eneste jeg ser at kan f litt overkill er de som har en blogg dedikert til selge produkter de selv har laget. Da er jo hele bloggen #reklame, men antakelig gjelder vel heller en gang for mye enn en for lite der ogs.

    Tusen takk, Elisabeth, hper du har hatt en knallkveld. :)

    SeBasTianTyv

    06.10.2017 kl.10:19

    I see what you did there...du ble sponsa av forbrukerombudet du, for skrive innlegget du(!) The lurifax.

    - Denne tekst er sponset av forbrukerombudet-

    Kristin

    06.10.2017 kl.10:34

    SeBasTianTyv: Haha, det skulle tatt seg ut. Sponsa av forbrukerombudet og ikke merka i det hele tatt. ;) Just my style, eller ikke ;)

    Elevele

    15.11.2017 kl.16:48

    Jeg merker alltid, de f gangene jeg skriver om noe som skal merkes :)

    Men, det hender jo at jeg skriver/reklamerer for Mary Kay, siden jeg er Frittstende Hudpleiekonsulent og selger det selv. Da har jeg faktisk ikke merket med "reklame", siden jeg ikke reklamerer for noen andre, men jeg m vel kanskje det likevel, siden jeg p en mte reklamerer for meg selv? Det hres i alle fall logisk ut n nr jeg tenkte meg om :O Jeg fr begynne merke innleggene i fremtiden :)

    Kristin

    16.11.2017 kl.22:23

    Elevele: Hehe, herlig resonnement p slutten der :D Sikkert greit slenge p et lite ord p toppen der ja.

    JULIE WINGE

    15.11.2017 kl.18:46

    Alts - n flte ikke jeg meg nevneverdig truffet. Jeg tror ei heller at det blir aktuelt i nrmeste fremtid for egen del. Om ikke da f.eks Kremmerhuset fler trang til fremme julenissevinkorker: "Preg kjkkenskuffen med kos, flasken blir tross alt tom", er et slagord jeg vurderer sterkt.

    Saken er at du kan skrive om hva som helst f det til og bli spennende Kristin. For en fremdrift sier jeg bare!

    Kristin

    16.11.2017 kl.22:26

    JULIE WINGE: Hehe, nei, jeg er vel ikke den mest sponsede bloggeren selv akkurat. Du har n i det minste snne innlegg om boken din du da, det er mer enn jeg kan si. Kommer ikke over at du har vrt flinkina flinkest og er forfatter alts, det er s steintft det! Liker ogs det nye prosjektet ditt - det er kjempespennende f innsikt i hvordan et slikt opplegg fungerer, og du er pen og rlig som velger dele det.

    Tusen takk, Julie, det er vel litt her problemet mitt ligger, at jeg gjerne kan skrive om det meste. Tviler p at den jevne leser setter pris p den hinderlypsuppa jeg serverer til tider, snn tematisk ;)

    frodith

    15.11.2017 kl.18:47

    Jeg er enig i at ting br merkes om det er reklame. Jeg m derimot si at jeg synes reklame-sponse-innlegg er VELDIG kjedelige...men det velger jo folk selv.. De om det :-D

    Kristin

    16.11.2017 kl.22:27

    frodith: Ja, mange reklameinnlegg er dnn kjedelige, men enkelte bloggere er faktisk veldig flinke til bygge historier rundt det, og da er det ikke s verst lesning. Ca spaghetti bolognese ;)

    Toini

    15.11.2017 kl.19:18

    Skulle ikke vre s vanskelig...ikke for de som er inne i dette..og blir du sponsa..s vet du vel det...Men sikkert mange som "glemmer" Ha en god kveld!

    Kristin

    16.11.2017 kl.22:28

    Toini: Jeg tror ogs det er mange som "glemmer" fordi de er redd for bli forbibladd. Hper du har en knallkveld ogs :D

    Stmonsen :))

    15.11.2017 kl.21:09

    S nr jeg skriver i samarbeid med Rabble blir det feil det da? :o Fr jeg fr ikke noe av de, annet enn viss jeg vinner konkurransen.

    S da burde jeg skrive annonse frst da? Men jeg kan fortsatt skrive i samarbeid med? :)

    Var rlig ikke klar over dette. Trodde jo det kun gjaldt de som fikk betalt for det xD Men ja, p en mte fr jeg jo det om jeg vinner.. N ble jeg tankefull her, men jeg regner med du har riktig svar til meg :D

    Kristin

    16.11.2017 kl.22:29

    Stmonsen ): Ja, det br nok inn en reklame eller annonse der. For dere har jo en slags avtale om at denne premieringen innimellom er "betalingen" din for skrive innleggene. Riktig svar vet jeg ikke, men det er et samarbeid, og nr samarbeid ikke skal brukes lenger, str en igjen med annonse og reklame ;)

    JULIE WINGE

    16.11.2017 kl.22:45

    Ja - der sa du det! Det med ha et fast tema. Jeg har jo ogs vinglet der, det var aldri meningen skrive om rus i det hele tatt...

    Men - jeg prver det n og ser hvordan det gr, om det er interessant for folk - det er tross alt ikke s inspirerende hvis ingen leser, snn er det bare:) Jeg har i grunn begynt tenke p rus som hjernen, hjernen er rar og spennende.

    Ironisk nok fikk jeg en mail fra bokklubben om sponsing senere i gr, s n fr jeg gleden av pugge innlegget ditt en haug med ganger til for gjre dette riktig. Hper jeg kan tulle med bker da;) Kanskje Antonio leser en del - jeg skal sjekke med ham tror jeg;)

    Det er perfekt kunne g inn p deg nr man er i denne verdenen, tema eller ikke tema!

    Kristin

    24.11.2017 kl.21:08

    JULIE WINGE: Hihi, ikke sant. "Det bare ble snn" er en fin grunn for at ting faller p plass. Liker den nye vinklingen din. Veldig bra skrevet og viktig.

    Hehe, da fr du huske at dette kun er angende toppmerkingen da, det finnes egne regler for merking av reklamelinker. ;) Antonio ja - han kan vel brukes til det meste ;) Men pass p s han ikke drar opp noe #metoo-kort mot deg da :P

    Tusen takk, frken, betyr mer enn bittelitt nr det kommer fra en publisert forfatter. Stryk siste der, det gir jeg faktisk katta i. Bytt det ut med : deg. ;)

    Skriv en ny kommentar