hits

Kristin.blogg.no

Bloggerina - for vanskelig å merke reklame?

  • Publisert: 04.10.2017, 21:48
  • Kategori: Bloggtips
  • Stakkars, det var nå så mangt de skulle henge seg opp i også da. Det er jo så mye å tenke på som blogger, det er en jungel og folk er bare ute etter å ta en. Eller? Toppmerking av reklame i blogg er svært enkelt, og det jeg mener skulle være en svært overkommelig praksis. Er du enig?

     

    Hva forventer forbrukerombudet?

    Forbrukerombudet har vært ganske klare på hva de forventer av oss bloggere, og det er ikke så mange ord de har gitt oss å velge i når det kommer til toppmerking av reklame, sponsede produkter og tjenester. Den enkle tommelfingerregelen er: når du leser et innlegg skal du aldri være i tvil om dette er reklame eller annonse. Det betyr at innlegget skal merkes tydelig, med store nok bokstaver, og først.

     

    Saleswoman pointing towards ad on billboard
    Licensed from: stockyimages / yayimages.com

     

    Forbrukerombudet har gitt oss to små ord: Annonse eller reklame. 

     

    Men hva med alle disse andre ordene?

    - i samarbeid med.

    - denne fikk jeg i posten/gratis av FIRMA.

    - inneholder affiliateslinker.

    -spons/sponset produkt

     

    Skjønner hva du mener, men nei. Annonse eller reklame. Lett å forstå og umulig å misforstå. Uforkledt om du vil. Bloggere blir utestengt fra store bloggkåringer hvis de bommer på denne, og det synes du kanskje er strengt. Jeg synes det er på sin plass. Såpass lukrativ er denne delen av bloggersfæren blitt, at en må forvente at bloggerne gjør sin del av jobben korrekt også.

    Hva sier toppbloggerne?

    Sånn oppsummert? "Dette er svært vanskelig å få til". Eller "jeg kjenner leserne mine såpass godt at de nok skjønner hva som er reklame eller ikke". Eller "alle som er på internett vet at de blir utsatt for reklame". Jeg føler vel egentlig bare for å gjenta: Annonse eller reklame. To små ord. Ikke rocket science.

    Skulle du få såpass mye sponsa at det er vanskelig å holde følge, får du heller lage deg en mappe på pc-en med bilder av de tingene du har fått sponset. Og gjelder det klær, bruk en sånn klestusj som en merker barnehageklærne med, og skriv "SPONSA" på merkelappen. Eller et annet system som passer deg. Er du proff nok til å ha samarbeid med noen, gjør deg selv proff på din del av dealen også.

    Hva jeg tenker om løsningen å skrive reklame/annonse på alt? Det vil jo også være villedende markedsføring.

    Hva tenker leseren?

    Leseren din føler seg lurt. Kanskje ikke vonbråten og knust mot klippene, men du vet jo godt at du lurer henne. Hvorfor skulle du ellers putte inn ps: jeg fikk den blå genseren, helt nederst i innlegget? så smått at nesten ingen kan lese det?  Og du, hvis du husker å skrive inn spons bakerst, husker du like gjerne å flytte den fremst også? Eller er det noe med at folk ikke er så glad i reklame kanskje, løper på do mens reklamen på youtube ruller og blar over sidene i et magasin? Er du redd for å bli forbibladd? 

    Vel; news flash - folk prøver å bygge en relasjon til deg. Hvis du bevisst har noe å skjule, enten i små bokstaver, uteblitt informasjon eller et lite by the way: det jeg mente så sterkt oppi der, mente jeg fordi jeg har fått penger for det, er ikke det toppkarakter for leserne dine. Det er litt juksepave pipelort, rett og slett litt dritt gjort. Leseren din kan til og med tenke i de baner at; hun der, hun er ikke til å stole på, tror hun at jeg er dum og ikke skjønner at dette er reklame?

    Slutte og lese deg er også en trussel. Kanskje ikke så effektiv og reell. Men det er din integritet det skader, og helt ærlig: du som bryter markedsføringsloven. 

    Oppsummert

    Det er meg du vil tjene penger på. Gjør det ærlig og redelig:

    • Er det betalt, i samarbeid med eller tjenester: merk det. Såpass skylder du "de fantastiske leserne dine". 
    • Merk først og fremst. La det ikke være tvil når du åpner innlegget.
    • Bruk ordet som passer best av annonse eller reklame.
    • Bruk så stor skrift at det kan leses.

     

    Til slutt vil jeg bare sende en liten shoutout til en blogger jeg ikke vanligvis niskryter av, men som har fått pes fordi hun skriver "så mye reklameinnlegg", nemlig pilotfrue. Hun hadde et helt fantastisk og ærlig svar på denne kritikken, som kan leses i andre avsnitt i det linkede innlegget. Jeg mener det er et eksempel til etterfølgelse. Stor tommel opp, Juliane.

     

    Er det virkelig så vanskelig å skrive reklame eller annonse?

    Les også: Hore, kjerring eller rødstrømpe?

  • Publisert: 04.10.2017, 21:48
  • Kategori: Bloggtips
  • 24 kommentarer
  • 24 kommentarer

    julietalivstil

    04.10.2017 kl.21:59

    fint innlegg. Ha en fin kveld

    Kristin

    05.10.2017 kl.11:36

    julietalivstil: Tusen takk, Julieta, fin formiddag tilbake til deg.

    rteworld2

    05.10.2017 kl.00:50

    Har skrevet en artikkel om dette som kan leses her: http://rteworld2.blogg.no/1505641645_har_bloggere_sunn_fornuft.html

    Kristin

    05.10.2017 kl.11:41

    rteworld2: Herlig. :) Jeg har skrevet om hvorfor jeg ikke har signert her, hvis det skulle være av interesse: http://kristin.blogg.no/1497219702_kjre_martine__her_er_hvorfor_jeg_ikke_har_signert.html

    Helgge

    05.10.2017 kl.06:35

    Reklamen har makt. Snikreklamen blir bare mere og mere synlig i f.eks NRK som liksom skal være reklamefri tross for at de har masse reklameinntekter. Har lagt merke til at noen blogger har mere reklame enn andre, noen blogger for reklamens del og tenker ikke helt hva de skal skrive om. Men man skal være en meget dyktig blogger hvis man skal tjene penger på reklamen som er på bloggen.

    Kristin

    05.10.2017 kl.22:06

    Helgge: Veldig sant det du sier om at reklame har makt, og det blir mer og mer av det. egentlig på alle flater. Og det du sier om at de ikke tenker helt hva de skal skrive om, det tror jeg er et reelt problem. Innimellom fristes bloggere av lukrative samarbeid for pengenes del, uten å tenke over hva det betyr for dem på lang sikt. Da blir det litt skrive for å skrive.

    Klumz

    05.10.2017 kl.10:54

    Reklame i blogg er hva mange bloggere skal tjene penger på. For min del behøver de ikke merke det, for jeg regner meg for såpass oppegående at jeg ser selv. :) Men myndighetene liker å være vaktbikkje for folket, og det er visst mange som ikke klarer å sortere ut reklamen i blogginnlegg på egen hånd. Så da må man vel ha noen regler. Men de behøver ikke henge bloggere i gapestokken om noe er glemt av og til? Det er forskjell på å glmm en filleting dann og vann og på systematisk lovbrudd.

    Staten jakter alltid på måter å bøtelegge folk på så staten kan tjene mer.

    Jeg fikk forøvrig en reklamesms i dag,- angivelig fra COOP som gir bort gavekort på 2 000 kr, klikk her og hent ditt gavekort. Shoppe! Jeg lo rått..det hjalp ikke at de brukte navnet mitt. Svindel. Ingen bør klikke på linken.

    Kristin

    05.10.2017 kl.22:13

    Klumz: Så lenge det er en lov der må forsåvidt staten håndheve den loven. Om loven er overflødig og for detaljrik på dette og flere områder, kan godt være. Men at staten skal ha et lovsett og velge å overse lovbrudd på det for en hel gruppe, som oss bloggere, er urealistisk.

    Grunnen til at bloggere blir litt mer gapestokksatt enn for eksempel rørleggeren på hjørnet, er vel den allmenne interessen via media de har rettet mot seg. Mange yrker er offentlige, men bloggere har også en god del lesere og følgere som følger dem kun for å lete etter feil. For å få utløp for skadefryd. Og da snakker vi gode klikktall for nettsteder og aviser hvis de kan avsløre lovbrudd hos enkeltbloggere eller grupper av bloggere.

    Fantastisk svindel - det er merkelig at de fortsatt gidder, men det sier jo litt om at folk fortsatt går rett i fella. Kildekritikk burde kanskje opp og frem på generell basis. Tusen takk for en knallkommentar - og håper ikke du har vondt i magen etter latterkrampen. :)

    Elisabeth

    05.10.2017 kl.11:49

    Jeg syntes det er helt greit jeg! For meg spiller det ingen rolle, jeg tar det ikke så ille opp at dersom jeg får et produkt som jeg skal skrive om, må jeg fortelle det, er det ikke det som er meningen da?

    Fint innlegg av deg i alle fall! Ha en super dag :)

    Kristin

    05.10.2017 kl.22:16

    Elisabeth: Ikke sant - det er jo igrunn ganske innlysende. De eneste jeg ser at kan få litt overkill er de som har en blogg dedikert til å selge produkter de selv har laget. Da er jo hele bloggen #reklame, men antakelig gjelder vel heller en gang for mye enn en for lite der også.

    Tusen takk, Elisabeth, håper du har hatt en knallkveld. :)

    SeBasTianTyv

    06.10.2017 kl.10:19

    I see what you did there...du ble sponsa av forbrukerombudet du, for å skrive innlegget du(!) The lurifax.

    - Denne tekst er sponset av forbrukerombudet-

    Kristin

    06.10.2017 kl.10:34

    SeBasTianTyv: Haha, det skulle tatt seg ut. Sponsa av forbrukerombudet og ikke merka i det hele tatt. ;) Just my style, eller ikke ;)

    Elevele

    15.11.2017 kl.16:48

    Jeg merker alltid, de få gangene jeg skriver om noe som skal merkes :)

    Men, det hender jo at jeg skriver/reklamerer for Mary Kay, siden jeg er Frittstående Hudpleiekonsulent og selger det selv. Da har jeg faktisk ikke merket med "reklame", siden jeg ikke reklamerer for noen andre, men jeg må vel kanskje det likevel, siden jeg på en måte reklamerer for meg selv? Det høres i alle fall logisk ut nå når jeg tenkte meg om :O Jeg får begynne å merke innleggene i fremtiden :)

    Kristin

    16.11.2017 kl.22:23

    Elevele: Hehe, herlig resonnement på slutten der :D Sikkert greit å slenge på et lite ord på toppen der ja.

    JULIE WINGE

    15.11.2017 kl.18:46

    Altså - nå følte ikke jeg meg nevneverdig truffet. Jeg tror ei heller at det blir aktuelt i nærmeste fremtid for egen del. Om ikke da f.eks Kremmerhuset føler trang til å fremme julenissevinkorker: "Preg kjøkkenskuffen med kos, flasken blir tross alt tom", er et slagord jeg vurderer sterkt.

    Saken er at du kan skrive om hva som helst å få det til og bli spennende Kristin. For en fremdrift sier jeg bare!

    Kristin

    16.11.2017 kl.22:26

    JULIE WINGE: Hehe, nei, jeg er vel ikke den mest sponsede bloggeren selv akkurat. Du har nå i det minste sånne innlegg om boken din du da, det er mer enn jeg kan si. Kommer ikke over at du har vært flinkina flinkest og er forfatter altså, det er så steintøft det! Liker også det nye prosjektet ditt - det er kjempespennende å få innsikt i hvordan et slikt opplegg fungerer, og du er åpen og ærlig som velger å dele det.

    Tusen takk, Julie, det er vel litt her problemet mitt ligger, at jeg gjerne kan skrive om det meste. Tviler på at den jevne leser setter pris på den hinderløypsuppa jeg serverer til tider, sånn tematisk ;)

    frodith

    15.11.2017 kl.18:47

    Jeg er enig i at ting bør merkes om det er reklame. Jeg må derimot si at jeg synes reklame-sponse-innlegg er VELDIG kjedelige...men det velger jo folk selv.. De om det :-D

    Kristin

    16.11.2017 kl.22:27

    frodith: Ja, mange reklameinnlegg er dønn kjedelige, men enkelte bloggere er faktisk veldig flinke til å bygge historier rundt det, og da er det ikke så verst lesning. Ca spaghetti bolognese ;)

    Toini

    15.11.2017 kl.19:18

    Skulle ikke være så vanskelig...ikke for de som er inne i dette..og blir du sponsa..så vet du vel det...Men sikkert mange som "glemmer" Ha en god kveld!

    Kristin

    16.11.2017 kl.22:28

    Toini: Jeg tror også det er mange som "glemmer" fordi de er redd for å bli forbibladd. Håper du har en knallkveld også :D

    Søtmonsen :))

    15.11.2017 kl.21:09

    Så når jeg skriver i samarbeid med Rabble blir det feil det da? :o Får jeg får ikke noe av de, annet enn viss jeg vinner konkurransen.

    Så da burde jeg skrive annonse først da? Men jeg kan fortsatt skrive i samarbeid med? :)

    Var ærlig ikke klar over dette. Trodde jo det kun gjaldt de som fikk betalt for det xD Men ja, på en måte får jeg jo det om jeg vinner.. Nå ble jeg tankefull her, men jeg regner med du har riktig svar til meg :D

    Kristin

    16.11.2017 kl.22:29

    Søtmonsen ): Ja, det bør nok inn en reklame eller annonse der. For dere har jo en slags avtale om at denne premieringen innimellom er "betalingen" din for å skrive innleggene. Riktig svar vet jeg ikke, men det er et samarbeid, og når samarbeid ikke skal brukes lenger, står en igjen med annonse og reklame ;)

    JULIE WINGE

    16.11.2017 kl.22:45

    Ja - der sa du det! Det med å ha et fast tema. Jeg har jo også vinglet der, det var aldri meningen å skrive om rus i det hele tatt...

    Men - jeg prøver det nå og ser hvordan det går, om det er interessant for folk - det er tross alt ikke så inspirerende hvis ingen leser, sånn er det bare:) Jeg har i grunn begynt å tenke på rus som hjernen, hjernen er rar og spennende.

    Ironisk nok fikk jeg en mail fra bokklubben om sponsing senere i går, så nå får jeg gleden av å pugge innlegget ditt en haug med ganger til for å gjøre dette riktig. Håper jeg kan tulle med bøker da;) Kanskje Antonio leser en del - jeg skal sjekke med ham tror jeg;)

    Det er perfekt å kunne gå inn på deg når man er i denne verdenen, tema eller ikke tema!

    Kristin

    24.11.2017 kl.21:08

    JULIE WINGE: Hihi, ikke sant. "Det bare ble sånn" er en fin grunn for at ting faller på plass. Liker den nye vinklingen din. Veldig bra skrevet og viktig.

    Hehe, da får du huske at dette kun er angående toppmerkingen da, det finnes egne regler for merking av reklamelinker. ;) Antonio ja - han kan vel brukes til det meste ;) Men pass på så han ikke drar opp noe #metoo-kort mot deg da :P

    Tusen takk, frøken, betyr mer enn bittelitt når det kommer fra en publisert forfatter. Stryk siste der, det gir jeg faktisk katta i. Bytt det ut med : deg. ;)

    Skriv en ny kommentar