hits

Kristin.blogg.no

USA valgte Trump, men Norge er like ille!

  • Publisert: 11.08.2017, 10:48
  • Kategori: Meninger
  • Du kan godt lese dette mens du ser for deg et halvsinna sikletryne. For jeg er så engasjert og oppgitt at det nesten fråder rundt munnen på meg. Fader så dumme vi er! Vi er ikke det spor bedre enn befolkningen i USA!

     

    Valget i USA

    Det er ikke lenge siden facebookfeeden min flommet over av "hællemåne så dumme de er som velger frem Trump" eller "seriøst, så stort land og så mange kandidater, også ender vi opp med den mannen i stolen til verdens mektigste mann?". Jeg hørte også snakk om at dette var en klovn, en som ikke passet rollen og hvorfor i all verden ingen hadde stoppet galskapen. 

    Når valgresultatet falt, var folk sjokkerte. "De stemte på han fordi de ikke ville ha henne". Fytti for et elendig argument, sa vi, mens vi klappet oss på skuldra. "De stemte på han fordi Hillary var kvinne". Jøss, så deilig at det ikke er sånn i Norge, sant? " De stemte på han på grunn av en enkeltsak", så naive og enkle de er.

    USA
    Licensed from: delta_art / yayimages.com

     

    Norge er likedan!

    " En stemme til AP gjør at Tajik kommer i regjering, så da stemmer jeg Frp", " Senterpartiet vil skyte ulv, så da stemmer jeg Frp" og "Erna er for feit til å styre landet, så da stemmer jeg AP".

    Å bestemme hvilket parti som skal styre landet ut fra deres synspunkt i en enkeltsak, ut fra hvordan representanene ser ut og hvilket kjønn de er. Å stemme mot det vi ikke vil ha, uten å engang gidde å undersøke hva det er vi stemmer på. Kun hvilken detalj vi stemmer imot.

    Å stemme på Fremskrittspartiet, vil ikke si å sette Siv Jensen som eneansvarlig i Olabilen Norge og legge alle avgjørelser på henne. Da er det ikke sikkert det er relevant å ikke stemme på henne fordi hun tapte et Olabilløp i -86 heller? Absolutt hele livshistorien med grums til partiledere, er ikke alltid så relevant, just saying. Selv om media ELSKER å grave det frem.

    Norwegian passport
    Licensed from: Brage / yayimages.com

     

    Jeg blir så sint!

    Nå får du jammen ta deg sammen! "Min stemme teller ikke uansett, så da sitter jeg her på rumpa" eller " Politikk er så vanskelig det, at det får andre drive med".  Din stemme er verdt like mye som en annens stemme. Ja, det finnes finurlige utjevningsregler valgteknisk. Og det er ikke sikkert de du stemmer på vinner. Men hvis du stemmer en ting og naboen det motsatte, er det likt. Hvis du ikke stemmer, vinner naboen garantert.

     

    Skal du si deg fornøyd med å være dårlig taper på forhånd, eller skal du gjøre et forsøk på å stemme frem de du ønsker at skal vinne valget?

     

    Hva stemmer du med?

    Veldig mange stemmer med kampsaken sin. En eneste mening i hele sitt kompliserte menneske. Og det må de dessverre få lov til. Problemet ligger i at nå frem mot valgdagen, legger alle partiene ut åtet med enkeltmeninger for å få deg på lag. Sjansen er stor for at du blir lurt hvis du velger å hoppe til et parti bare basert på den ene meningen.

    Du bør stemme med både hjertet og hjernen. Og er du litt lur, stemmer du også for alle du bryr deg om, og ikke bare for dine egoistiske, kortsiktige behov.

    På utedoen på hytta henger det et sånn typisk åttitallsbilde: "Det gir kort varme å tisse i buksene". Høyst overførbart til en lite gjennomtenkt stemme.

     

    Hva svarer "ditt parti" på disse spørsmålene:

    - Hvordan vil min bestemor på gamlehjem få det med disse ved roret?

    - Hvilke forandringer vil søstra mi med tre unger i barnehage oppleve?

    - Hvordan funker disse for den nystartede gründerbedriften jeg er så glad i?

    - Hva er dette partiets plan for skolesystem og helsevesen? 

    - Hvordan tenker partiet å finansiere Norge ift skatt, avgifter og investeringer?

    - Hvordan ønsker partiet å utvikle Norge fremover?

    - Hvordan vil dette partiet påvirke "sett inn ting du bryr deg om og ting andre du er glad i bryr seg om"?

     

    Ikke verdt din stemme

    Et parti som ikke har en konkret plan for disse feltene, er ikke verdt en eneste stemme. Spør gjerne de som står på stand hvis du treffer noen, eller ha spørsmålene i bakhodet under debatter. Politikere vil gjerne levere de små egoistiske detaljene, eller konkrete småløfter. Fordi de vet at det funker. De vet at nordmenn er like lettlurte som amerikanere og vinnes over med småting.

    Du skylder derimot hele landet å se litt mer av det store bildet før du trøsker stemmeseddelen ned i urna. Ellers kan du faktisk ikke kritisere valget av Trump fra amerikanernes side heller.

     

    Valget er mye mer enn de egoistiske skattestrengene media liker så godt å spille på. Enn hvilke småpenger ekstra du personlig vil finne i myntlomma på lommeboka.Valget står om fremtiden - så uansett hva du bestemmer deg for å gi din støtte til - gjør i det minste jobben din og STEM!

     

    Er du enig med meg, skal jeg alltids få til å legge innlegget klart for deling på bloggens Facebookside.

  • Publisert: 11.08.2017, 10:48
  • Kategori: Meninger
  • 20 kommentarer
  • 20 kommentarer

    frodith

    11.08.2017 kl.10:59

    AMEN til det meste her :-) Man må tenke at man er på vippen, at man gjør noe på vektskåla uansett. Jeg stemmer, selv om jeg ikke er FULLT enig med noen...det er man sjelden..

    Kristin

    16.08.2017 kl.00:25

    frodith: Ja, uansett hva man gjør, tenker jeg det er greit å gjøre seg opp en mening. Og det vil alltid være bedre å gjøre noe enn ingenting. :)

    ill jill

    11.08.2017 kl.11:32

    Ja, folk her er like "dumme". Som en fyr på et talkshow på TV'en en gang illustrerte: Møtte på en bonde som ikke hadde noen befatning med utlendinger whatsoever, men stemte FRP nettopp fordi det var så mange av disse i Oslo... At FRP var partiet som ville kutte subsidier til bøndene hadde han ikke tatt med i beregningen...

    Det er lett å la seg avlede av store saker i media, men at folk er så dumme at de velger å ikke stemme på Erna på grunn av kroppen hennes... Det er tragisk.

    Jeg blir også like irritert på folk som ikke stemmer. Da er det bedre å ta turen til valglokalet og stemme blank, gi et tydelig signal på at man ikke er fornøyd med noen. Det er et større "fuck you" til systemet enn å sitte hjemme. For sitter man hjemme så tenker politikerne at man ikke gidder eller bryr seg.

    Her blir det nok MDG som sist, de har det partiprogrammet som passer meg og mine best (fra mitt ståsted) og jeg syns det er viktig at vi har et parti i stortinget som tar valg ut i fra et miljøperspektiv.

    Kristin

    16.08.2017 kl.00:28

    ill jill: Hehe, han bonden fikk seg nok en liten overraskelse ja... fort gjort liksom :P Kommentarfelt rundt om på Facebook tyder i alle fall på at det meste er valide grunner til å la være. Synes alle burde bruke stemmeretten sin, det er jo derfor vi har den. Og blankt er, som du sier, et mye bedre valg enn å sitte hjemme. Håper det går bare bra med deg og mageboeren. :)

    Benjamin

    11.08.2017 kl.13:44

    Jeg er delvis enig, det viktigste er å ikke dømme noen på forhånd. Og det beste er å reise på stand og spørr alle partiene (også de små partiene) hva de mener om den ene saken som du brenner mest for.

    Kristin

    16.08.2017 kl.00:30

    Benjamin: Ja, det er veldig lurt å ha et åpent sinn og sette seg inn i hva de ulike partiene faktisk mener og gjør. Hva gjelder den ene saken en brenner mest for, tror jeg at en er bedre tjent med å se på det helhetlige i politikken fremfor fanesaker. Hvis et parti har full pott på en ting, men ingenting på andre områder som er viktige, er det slett ikke sikkert jeg ville valgt å stemme på dem uansett.

    11.08.2017 kl.13:51

    For meg blir det mdg som jobber for en 6 timers arbeidsdag istedenfor. Når det bare er 6 timer kan det bety at arbeidsledigheten går ned fordi man deler mer på jobbene som finnes, og dermed blir de økonomiske forskjellene mindre blant folk og folk blir generelt sett mer lykkelig, får bedre psykisk helse, mindre ensomhet, osv. Det blir ikke så stor kontrast på "rike" og "fattige". :) Prøv å ikke bare vær så kritisk til mdg, men se litt bort fra illusjonen om at alt koster penger.... de vil jo bare jobbe for en mer friere hverdag hvor ikke alt skal være nødt til å koste penger.

    - Hvordan vil min bestemor på gamlehjem få det med disse ved roret?

    Mdg ønsker mindre timer på jobb, mer livskvalitet, som vil si at f.eks. besteforeldrene (og andre) kan ved dette punktet få det bedre med mdg sin politikk.

    Når det blir mer livskvalitet kan det også bety at f.eks. de gamle, besteforeldre, barn, ensomme voksne, osv. får det bedre og opplever mindre ensomhet, rusproblemer og problemer med psykisk helse.

    Selv er jeg så og si alene hele tiden, fordi alle hele tiden er på jobb (eller må jobbe pga. høye utgifter, mat, bolig, osv), men jeg føler likvel at jeg ikke er god nok fordi alle andre hele tiden virker det som stadig oppnår mer... de blir forfremmet i deres jobb, osv. Sånne muligheter er det ikke for alle, så da føler man seg litt mindre god og mer ensom, akkurat som man ikke passer inn i samfunnet. Alle er så opptatt med bare det på jobben, at alt av familieliv, fritid og venner blir glemt. Jeg er arbeidsledig, men har sikkert litt særskilte behov... Er folk så lykkelig når de våkner opp en vanlig hverdag? Vil folk flest egentlig gå på den jobben de har om de helt fritt kunne velge hva de ville?

    Veldig mange jobber forferdelig mye at det nesten blir usunt for dem... som der igjen etter mange år gjør at dem ender opp syk, utbrent, osv. Men de jobber kanskje enda mer, og fortsetter livet som før selv om livskvaliteten stadig synker og de blir mer sur og irritert i hverdagslivet. En dag på praksis i 10.klasse var jeg på praksis ved et eldrehjem, og jeg husker en eldre dame der som bare var sur og nesten ble sint på meg... men skulle bare pakke ut noe fra en eske. Akkurat det har ikke akkurat økt lysten min til å jobbe på eldrehjem i senere liv. For meg virker barn hyggeligere, enn de gamle som har levd fordi barna er ny til livet... de har ikke levd og kanskje jobbet halve livet sitt i en jobb de ikke egentlig trives i (noe som kanskje er tilfelle for den eldre dammen fra praksis i 10ende...).

    Men jeg tror at mange lar være å stemme, fordi de faktisk ikke bryr seg om politikk. Hva så om naboen vinner? Hvis naboen er så oppsatt på å vinne et politisk valg, så får han/hun bare vinne da. Folk ser ting fra ulike øyne og mange som kanskje lar være å stemme er de som ikke orker så masse diskusjoner som mest blir krangel og ord mot ord (akkurat som man nå er i en politisk krig, det er vi jo...). Livet er ikke bare politikk og det er ikke bare politikere som kan gjøre en forskjell...

    Jeg kommer ikke til å stemme, så det betyr at andre kan vinne litt mer utifra det partiet dem heller vil stemme på....med tanke på at jeg lar være. Jeg bryr meg ikke :) Stemte i 2013 som var første gang jeg hadde mulighet, men da kom partiet jeg stemte på (sv) en av de siste plassene, så motivasjonsfaktoren sank litt etter det siden det var første gang. Stemmer ikke sv mer, da jeg ikke er helt enig med dem mer,... det at sv vil ha en time lengre på skole. Det står at de ønsker 1 time hver dag fysisk aktivitet inni skolen, men de fleste har jo når de er barn (eller jeg hadde) trening på fritid som blir fysisk aktivitet (håndball, fotball, dans, sykling, kamsport, ski, svømming, e.l.).Og når man er barn, er man sikkert en del ute, jeg syklet ihvertfall mye og gikk/syklet til skole som ble en form for fysisk aktivitet, inkludert sport jeg gikk på. Det at jeg stemte sv i 2013 var sikkert mest pga gratis skole mat.

    kjerringtanker

    11.08.2017 kl.22:39

    Så hjertens enig.

    Stem, stem, stem, STEM!!!!!

    Kom gjerne på stand. Det er utrolig kjedelig på stand hvis det bare er politikerne på de andre standene som vandrer rundt. De klarer vi sjelden å påvirke.

    Spør oss som står på stand hva vi mener i saker som opptar deg.

    Spør gjerne oss på stand for de små partiene også. Vi vinner ikke valget, men vi kan påvirke politikken.

    Kristin

    16.08.2017 kl.00:31

    kjerringtanker: Hehe, du kunne kanskje klart å overtale noen fra naboboden også, med din argumentasjonsteknikk :)

    Runar

    12.08.2017 kl.01:33

    Jeg må si det er litt kvalmende å lese en SÅ nedlatende holdning til folk!

    Å kalle halvparten av amerikanere for idioter fordi de stemte på noen DU ikke liker? Du vet at et demokrati innebærer at folk kan stemme på AKKURAT hvem de vil? Og at de kan gjøre det uten noen som helst begrunning?

    Hva så om noen stemte på AP fordi de følte at Erna var for overvektig? Hva så om noen stemte Frp fordi de ikke ønsket skyting av ulv? Skal DU avgjøre hva som er en gyldig begrunnelse? Det virker som om du vil ta vekk litt av demokratiet.

    Et demokrati innebærer at alle kan stemme på akkurat det de vil. Eller ikke stemme i det hele tatt. Det er synd å lese at du ikke er enig i denne demokratiske praksisen.....

    Kristin

    16.08.2017 kl.00:43

    Runar: Jeg har vel ikke akkurat satt meg selv som noen valgkontrollør som skal sjekke folks begrunnelse med dette innlegget, men innrømmer gladelig at jeg skyter med litt hard skyts for å få folk til å reflektere over hvor gjennomtenkte de selv er i sin stemmegivning, sett i lys av den jevne nordmanns bedømmelse av amerikanernes stemmegivning.

    Jeg mener helt ærlig at å ikke stemme på noen på grunn av delegatens utseende eller etniske bakgrunn er en dårlig begrunnelse. Jeg skulle ønske at de som gjør det satte seg litt mer inn i politikken enn som så. Dette er en mening jeg står inne for, uten at dette nødvendigvis gjør meg til en fiende av demokratiet.

    superdaddy92

    12.08.2017 kl.12:07

    bra skrevet innlegg :)

    Kristin

    16.08.2017 kl.00:44

    superdaddy92: Tusen takk :)

    S

    12.08.2017 kl.12:46

    Kan ikke stemme fordi ikke norsk statsborger o pass; simpel liten svenskefande jeg :-/ med mine köttbullar o sånn. Godt politisk innlegg norskerinnen

    Kristin

    16.08.2017 kl.00:44

    S: Hehe, supersvensken :) köttbullar er godt da ;) Tusen takk :)

    Jeanett Michelle

    14.08.2017 kl.23:58

    Har dessverre ikke satt meg så godt inn i politikken, men som samboeren min sier er det bedre å stemme blankt i alle fall enn å ikke stemme i det hele tatt. Det er jeg enig i, og ser hvorfor selv en blank stemme kan telle. Synd det ikke er mer av politikk i skolen for det hadde jeg likt :)

    Kristin

    16.08.2017 kl.00:46

    Jeanett Michelle: Ja, alt er bedre enn å sitte hjemme å ikke stemme i det hele tatt. Vi hadde en del om politikk på ungdomsskolen, men jeg tror personlig ikke det er der problemet ligger. Problemet ligger nok helst i at vi heller snakker om andre ting, for politikken er jo rundt oss i alle medier hver eneste dag. Vi må bare velge å snakke om den i stedet for den nyeste episoden av Game of Thrones innimellom. Og det valget er ikke bestandig så vanskelig å ta :P :P ;)

    ill jill

    16.08.2017 kl.00:39

    Mageboeren holder seg fast. 2 dager igjen til termin :)

    Kristin

    16.08.2017 kl.00:48

    ill jill: Oh, dette blir spennende! Masse lykke til om jeg ikke "ser deg" før du er mamma ;)

    ill jill

    16.08.2017 kl.01:01

    Takk skal du ha!! :)

    Skriv en ny kommentar