Kristin.blogg.no

Kjære Martine, her er hvorfor jeg ikke har signert.

  • Publisert: 12.06.2017, 00:21
  • Kategori: Meninger
  • Tidligere i dag leste jeg innlegget "Kjære Martine Lunde, Caroline Berg Eriksen og Anna Rasmussen", der Martine Halvorsen etterspør svar fra oss som ikke har signert "Sunn fornuft-plakaten". Her kommer svar fra ei som aldri kommer til å signere plakaten.

    Målet med plakaten.

    "Målet med denne plakaten er å bevisstgjøre digitale opinionsledere på deres rolle og påvirkningskraft når det kommer til kroppsbilde og idealer,", skriver Martine i sitt innlegg. Det er vanskelig å stille seg uenig til, sier du kanskje. Da må jeg be deg smake en gang til på ordene: bevisstgjøre på deres rolle og påvirkningskraft. Dette er ikke en målsetning som i mine øyne er egnet for å få en forandring. Det er fin formulering for "nå skal vi fortelle de andre hva de skal gjøre for å fikse dette problemet vi vasser i".  

    Slik jeg har forstått det på de innleggene jeg har lest om denne plakaten, er intensjonen å bidra til mindre kroppspress og gi de unge mindre av det som regnes som "negativ stimuli". Men når det skal gjøres gjennom å bevisstgjøre noen på deres rolle og påvirkningskraft, da skurrer det for meg. 

    The Right Words At The Right Time
    Licensed from: elwynn / yayimages.com

    Jenter mot jenter

    Martine skriver i sitt innlegg at det er forskjell på "ytringsfrihet og unødvendige detaljer". Det er meget mulig, men det synes litt merkelig at hvilke detaljer som er unødvendige da skal dikteres av noen andre enn deg selv. Plakaten er velegnet til å stille jenter opp imot jenter, noe som historisk sett ikke er en ukjent problematikk. Du kan gjerne kle av deg, så lenge du ikke er for tynn eller for tykk. Du må gjerne mene noe, så lenge du ikke fremstår for bastant. 

    Storparten av disse punktene er ikke relevante for min blogging i det hele tatt. Hvis jeg hadde signert at jeg ikke skulle stille i bikini, ville det ha null verdi, fordi jeg aldri gjorde det i utgangspunktet. Og det er noe av problemet til denne plakaten. Den har samlet dem som aldri i utgangspunktet brøt noen av disse punktene i en felles front for å "fortelle dem hva de skal gjøre", og gitt skyts til å bombardere dem som fortsetter å skrive som de alltid har gjort. Det har gitt nettroll med behov for mer å spise, en tiltrengt Big Mac.

    Hvis intensjonen var endring

    Hvis intensjonen bak plakaten virkelig var endring, hadde jeg ønsket meg en litt annen prosess. At de som faktisk er digitale opinionsledere hadde satt seg sammen og funnet en linje å følge. De digitale opinionslederne som i hovedsak "bryter" denne plakaten. Tenk deg hvor stor forskjellen hadde blitt om de bare hadde blitt enig om en ting, for eksempel å ikke benytte photoshop utover kontrast og lysinnstillinger, eller om de ble enige om å ikke forherlige operasjoner. 

    Nå fremstår målet som å definere en persons ytringsrom basert på et samlet syn fra bloggere som ikke ytrer seg om disse tingene. Ut fra et sømmelig perspektiv. Vi deler jenter opp i oss og dem. I stedet for å samles mot kroppspress, er vi mer opptatt av hvem det er sin feil. Og triumferer ganske betraktelig over at vi har løsningen, så lenge vi får poengtert at vi ikke bryter noen av punktene selv. Og siden vi heller aldri har gjort det, bidrar ikke plakaten til noen endring heller.

    Mye av skriveriene som går om akkurat denne plakaten, bærer preg av det. Her er det til tider viktigere å fremheve seg selv som flinkingen som har signert, og hvor idioter de andre som ikke har signert er, enn det som burde være målet med plakaten: Mane til sunn fornuft. Kjempe mot kroppspress. Jenter som heier på jenter er vel også et poeng, slik jeg har forstått det utfra det seneste stuntet #postitmafiaen. Sunn fornuft-plakaten er ikke egnet til det, slik jeg ser det.

    Girl in mirror
    Licensed from: velkol / yayimages.com

    Kildekritikk og nettvett

    Uansett hvor mye bloggere skriver eller ikke skriver om ting, vil det tilgjengelige og digitale Norge ha et klart behov for bruk av kildekritikk og nettvett. Det er viktig at både unge og voksne nettbrukere lærer å tolke budskap. "Hvorfor skrives det på denne måten", "hva kan være baktanken med dette" og "hvorfor fremstilles det sånn". I min tid på ungdomsskolen, i forrige århundre, hadde vi både reklameanalyser og andre analyser. Jeg vil håpe dette reportoaret er utvidet i dagens skolevesen, i takt med digitaliseringen og tilgang til data og manipuleringsmetoder.

    Vi må ha innbyggere som klarer å tolke verden rundt seg, vi kan ikke være avhengig av at verden må pakkes inn i cellofan eller "jeg forsynte meg to ganger". Vi sier at vekt og alder bare er tall, men hvis noen skulle skrive om dem, er det plutselig ikke bare tall lenger. Jeg tror ikke vi kan bekjempe kroppspress med å late som vekt, trening, operasjoner, dietter og kropp ikke eksisterer. Og da mener jeg alle typer kropper, for vi har alle en. 

    Husk at alle er forskjellige

    Kropper som trener til fitness, kropper som løper maraton, kropper som drasser ammekilo, kropper som har det godt med seg selv, kropper som ikke har det godt med seg selv og den helt vanlige kroppen. For det er jo noe av hovedbudkapet til opinionslederne hentet fra plakaten: husk at alle er forskjellige. Og det tror jeg bør være en del av målsetningen her. Vi må lage et samfunn der det er lov å være forskjellig, også i den digitale verden. Det må nødvendigvis også være lov å være forskjellige hva gjelder meninger om hva som er nødvendig og unødvendig.

    Ytringsfrihet

    Jeg vil ikke ha et samfunn der alle føler de må ta hensyn til alle til enhver tid. Der man er redd for at man skal mene noe for bastant for noens smak, og man må definere alt for sikkerhets skyld. Et samfunn der en blir uglesett for å være annerledes. Jeg er annerledes. Til tider også skremmende annerledes. Jeg ble for eksempel mektig irritert under dagens barne-tv da dubberen klarte å blande sammen Triceratops og Stegosaurus. For deg er det sannsynligvis en helt uvesentlig og latterlig detalj, men det betyr ikke at jeg ikke kan få skrive og mene det motsatte. Jeg vil forsvare andres rett til å være annerledes på sin måte. 

    For det som er aldri så grusomt med ytringsfrihet er at det involverer andres rett til å uttale seg på måter du er grensesprengende uenig i. Om detaljer du synes er unødvendige, om ting du synes er forkastelige og om saker du skulle ønske kunne ties ihjel. Innimellom må det å forsvare ytringsfriheten nødvendigvis gjøre deg kvalm. Og maktesløs.

    Jeg respekterer og skjønner intensjonen til de som har skrevet under, men jeg kommer aldri til å signere plakaten selv, beklager. Selv om dette er punkter "en burde og skal kunne følge". Jeg er enig i den bakenforliggende intensjonen om et samfunn med mindre negativ påvirkning og mindre kroppspress. Noen av punktene er særs gode, og kunne godt fått mitt navnetrekk, men metodene og måloppnåelsen kan jeg ikke stå inne for. Jeg skulle ønske dette var en plakat preget av sunn fornuft. Slik den fremstår for meg nå, er det en plakat preget av pekefinger og moralisme, egnet til å splitte jenter opp i oss mot dem,. Og, for å være helt ærlig, pepret med noen for meg helt latterlige utdypninger.

     

    Jeg har laget en podcast der jeg bryter 8 av 10 punkter på under 5 minutter, og gjør det på en sånn måte at du sannsynligvis hadde hivd en tommel opp hvis du leste innlegget. Hør den gjerne om du trenger enda en god grunn for ikke å signere.

    Kom også innom og hiv inn en tommel på Facebooksiden om du vil følge med på hva som skjer her fremover.

    #mening #kropp #kroppspress #sunnfornuft

  • Publisert: 12.06.2017, 00:21
  • Kategori: Meninger
  • 28 kommentarer
  • 28 kommentarer

    Elevele

    12.06.2017 kl.01:00

    Tommel opp!!

    Kristin

    12.06.2017 kl.10:06

    Elevele: Så bra :)

    Aylar Von Kuklinski

    12.06.2017 kl.01:39

    Var akkurat innom og så gjennom den såkalte plakaten nå, og etter mitt syn fremstår dette egentlig mest som en moderne utgave av janteloven enn noe annet, og jeg er IKKE noe tilhenger av janteloven om det skulle være noe tvil.

    Jeg kan forstå hensikten med den. Den er nok helt sikkert god, men... Ja, nei. Jeg ser dessverre langt flere problemer med denne plakaten enn jeg ser løsninger, hvis det gir mening. Også finner jeg det litt dobbeltmoralsk at en del av de som ikke helt følger denne plataken så godt heller, faktisk har skrevet seg opp der xD

    Enyway - min signatur får "Sunn Fornuft" altså IKKE.

    Kristin

    12.06.2017 kl.10:09

    Aylar Von Kuklinski: Godt at vi er flere som ser adskillige problemer med plakaten også, selv om vi forstår tanken bak. Det er ekstremt viktig å kunne ha to tanker i hodet samtidig. Og den dobbeltmoralen synes jeg også er betenkelig, det er jo ikke akkurat sånn at dobbeltmoral er dobbelt så bra.

    Sånn oss ikke-signerere imellom ;)

    frodith

    12.06.2017 kl.06:51

    Det er noe med at man MÅ få fram ulike meninger også, for å kunne diskutere. Hvis ingen fikk si hva de ville, og det ble ment i det stille, fikk man aldri brynt seg og tankene sine på noen. Da ville man blitt sneversynt OGSÅ. Så litt ulike meninger i media er viktig å få lov å ha tror jeg..

    Kristin

    12.06.2017 kl.10:13

    frodith: Ja, det er kjempeviktig! Og det er ikke sånn at hvis et problem bare blir underkommunisert nok, så fordufter det. Det kan være sånn at det blir mindre fokus en stund, før det kanskje eksploderer i ansiktet vårt. Og da er det tross alt bedre med en åpen offentlighet, selv om det innimellom kan gi en brekninger det også. Jeg tror forresten at jeg bodde på samme båt som deg da jeg var i Gøteborg på befaring av ny røntgenlab for noen år siden. Hvis den ligger bare et par steinkast fra jernbanestasjonen, that is ;)

    s

    12.06.2017 kl.09:20

    jeg synes er veldig synd at kidsa idag får høre gjennom tv at de blander triceratopt og stegosaurus :-( det er så historisk dårlig og dårlig fulgt opp i timen av de som skrev manuset der; hadde jeg selv skrevet hadde jeg aldrig i verden gjort det der - mvh a lover of the diplodocus.

    Kristin

    12.06.2017 kl.10:06

    s: Ja, jeg ble faktisk litt forbanna, for å være ærlig. Jeg synes det er viktig at ungene vet forskjell på dinosaurer. Men så er jo jeg i overkant opptatt av dem også. Du kan se blemmen her: https://tv.nrk.no/serie/lodde-og-linn/MSUI37002713/sesong-1/episode-47 , rett etter den utrolig irriterende introsangen. Velocitaptor er min favoritt ;)

    dvergpinschere i mitt hjerte

    12.06.2017 kl.09:27

    Flott skrevet!

    Kristin

    12.06.2017 kl.10:16

    dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen takk :)

    Daniel Olsen

    12.06.2017 kl.09:38

    Som jeg skrev i går kommer jeg ikke til å signer plakaten, og du har oppsummert alle mine grunner i dette innlegget. Det eneste punktet i den plakaten jeg var enig i var nummer 10 (Skulle det noen gang hende at en tar kontakt med meg om diverse mentale eller fysiske problemer vil jeg henvise de til en lege som kan sakene sine.)

    Jeg har faktisk ingen motsigelser til dette innlegget. Ønsker deg en fin dag videre!

    Kristin

    12.06.2017 kl.10:17

    Daniel Olsen: Ja, jeg måtte le litt for meg selv da jeg leste og besvarte kommentaren din i natt, etter at jeg hadde publisert. Tror nok vi tenker ganske likt her ja. Jeg skal pløye meg gjennom hele plakaten i en podcast, og ta for meg punkt for punkt, men du er nok inne på noe i forhold til punkt 10 sin posisjon i gjengen for min del også ;)

    Håper din dag er fin også, men du, er det du som har skremt alt dette regnet over fjellet og hit?

    Seline Ekelund

    12.06.2017 kl.11:31

    Flott skrevet!

    Kristin

    12.06.2017 kl.12:32

    Seline Ekelund: Tusen takk :)

    S

    12.06.2017 kl.12:59

    kommer ikke inn på linken akkurat nå pga låst pga jobb-security greier - men raptors liker du på jurassic park? jeg kjøpte meg en caps på nytt forrige uke med jurassic park logo - jeg blir den tøffeste i byen. #chickmagnet

    t-rex er etter mitt hjerte, den er liksom kongen - men samtidig så like jeg bronotsaurus pga var den største. Stegoser o Triceratopser synes jeg alltid var litt halvkjedelige. Diplo pga navnet. Men har mye respekt til krokodillene om dagen fordi de 'outlasta' mange andre - gammel dino slektningen; myk under - hard utenpå...that tough little croco-cookie!

    Kristin

    12.06.2017 kl.13:35

    S: Jurrasic Park er konge. Såpass at jeg, som var for ung til å se den på kino, tvang faren min til å gå og se den, for deretter å gi meg handlingsreferat basert på klistremerkeboken fra Egmont tilknyttet filmen. Det manglet selvfølgelig noen merker her og der men..... Da jeg endelig fikk se den selv, var jeg helt i ekstase. Selv filmmusikken gir meg gåsehud. :) Croco er syvende far i huset ja - en morderisk og effektiv utgave dog ;)

    Søtmonsen

    12.06.2017 kl.13:38

    Jeg vil nok si at mange tolker ting forskjellig. Det at hun legger ut at folk er teit om de ikke signerer, er hennes egen oppfatning og en feil måte å formidle ting på. Så det å dra alle som har signert under samme kam blir også feil.

    Det er super flott at du har din mening, samt at jeg har min :) Og dette skal man få lov til å ytre.

    Jeg skrev jo under på plakaten i et håp om at det kan hjelpe på å få vekk noe av dette kroppspresset. For meg er det heller media jeg går imot, ikke oss jenter imellom. For de er så flinke på å skrive om hvor tynne man må være, og vise halvnakne damer for å bevise dette.

    Så for meg var det for å vise støtte til at jeg er lei av kroppshysteri :) Jeg hadde ett innlegg om denne plakaten, så glemte jeg det helt, frem til jeg fikk mail nå om postit lappene :) Noe jeg synes var en morsom ide, og hev meg med :)

    Så ja, dette har med hvordan folk tolker ting :) Du tolker dette på din måte, og jeg på min :) Men vi er ikke fiender fordi om ;D Jeg kommer ikke med høygafler og fakler altså :P Hehe

    Kristin

    12.06.2017 kl.14:03

    Søtmonsen: Ikke sant, og det er ekstremt viktig å ta med seg i debatten. Jeg drar nok litt over samme kam tilbake og generaliser litt på lik linje som Martine gjorde for å understreke poengene mine i dette innlegget. Jeg er jo ganske så brennende opptatt av at alle skal få være både unike og seg selv, så sånn sett går det nok bittelitt ut av karakter også ;) Det er vesentlig, som du sier, at du har en agenda med å skrive under, at du har din grunn, og at den er gjennomtenkt. For når alt kommer til alt, har jo dette alt med hvordan man velger å fronte plakaten selv. Om man kjemper for saken, som jeg i aller høyeste grad vet at du gjør, eller man bruker det som en gimmick for å være bedre enn andre som ikke har signert, som en har sett eksempler på innimellom. At man faktisk kan være uenige uten å høygafle hverandre eller bli uvenner, er faktisk svært vesentlig og viktig. Og et sunnhetstegn på at man skiller sak fra person. ;)

    s

    12.06.2017 kl.13:53

    jeg var nesten like fascinert som sam neil når man så de dyra for første gang i jurassic park; øyne vidåpne som speilegget til dovegrubben. og du kjørte klistremerkeboken? jeg leste min aller første bok ever - michael crichton jurassic park...jeg har hørt meg vekk på filmmusikken nå; men den kommer frem i ny o ned da nostalgien er der.

    for your eyes: https://www.youtube.com/watch?v=6TLVBvwjK08
    Hei Kristin :-)

    Veldig interessant lesning, og jeg setter pris på svaret ditt.

    Tusen takk!

    - Martine

    Kristin

    12.06.2017 kl.15:14

    Martine Halvorsen: Hei :) Eller wow som det kanskje heter når en får så storfint besøk i kommentarfeltet. Skulle gjerne servert kanelboller, men jeg er håpløs på kjøkkenet :P Så bra du likte svaret. Som du ser er vi ikke grunnleggende uenige i at det må gjøres noe, bare litt uenige i hvordan vi ønsker å jobbe for å få det til. Jeg ønsker deg lykke til i den viktige og gode jobben du bruker stemmen din til som representant mot kroppspress med "Sunn fornuft"- plakaten, og håper du gjør det samme for meg uten plakaten. :)
    Haha, samme her... Yes. Tror egentlig vi er ganske enige, og det tror jeg de fleste er på hver sin måte :-) Klart det. Ha en super mandag videre!

    Anne Grethe

    12.06.2017 kl.18:22

    Jeg har signert. Det betyr ikke at jeg er enig i alles tolkning, det betyr kun at jeg ønsker å bruke sunn fornuft selv i forhold til kropp og hvordan man fremstår i sosiale medier. Dette er noe jeg har brukt tid på i mange år i forhold til egne barn, og jeg har lykkes der hvertfall.

    Når det er sagt syns jeg det er supert at du belyser flere sider av saken. Jeg vet du er unik, fordi jeg har møtt deg :)

    Kristin

    12.06.2017 kl.21:42

    Anne Grethe: Ja, og det et meget bra grunnlag å signere på :) Og sunn fornuft ift kropp og sosiale medier, vel jeg tror egentlig vi er ganske enige der ;) Bare at vi har valgt to forskjellige standpunkter og tolkninger til akkurat denne plakaten. Hehe, ja det begynner å bli lenge siden nå, si fra om du er i nærheten en dag og trenger en kaffepause da? ;)

    Ida

    12.06.2017 kl.19:27

    Veldig interessant lesing! Du er god på å skrive, blir jo heilt bergtatt.

    Eg har forresten ein spørsmålsrunde på bloggen min! Er det nåke du lurer på i fra året mitt i USA, så må du bare spør :) Det hadde eg satt stor pris på :)

    Kristin

    12.06.2017 kl.21:42

    Ida: Tusen takk, og du store min for en fantastisk tilbakemelding! :) Spørsmålsrunde OG USA? Jeg er med ;)

    Nora Eklo

    13.06.2017 kl.23:09

    Jeg vil ikke si det er noe galt i å bevisstgjøre noen på deres rolle og påvirkningskraft. Mange tar faktisk flerårig utdanning for å bli bevisstgjort sin egen rolle. Rollen som lege krever sitt, og rollen som blogger krever sitt. Men blogging krever ikke noen utdanning, og det kan kanskje være litt vanskelig å vite hva som er rett og galt i den rollen. Heldigvis er det mange som vet hva som påvirker psyken vår positivt og negativt, det finnes mennesker som forsker på dette. Denne plakaten er laget av folk med grei peiling på psykisk helse. Jeg tenker vi skal stole på de med relevant utdanning her. De som daglig er i kontakt med ungdommer med spiseforstyrrelser, angst eller depresjon. Her er det egentlig ikke rom for å synse. Hvis psykologen sier at denne plakaten skal følges, vet psykologen best. Ikke oss andre.

    Kristin

    14.06.2017 kl.00:04

    Nora Eklo: Hei :) Tusen takk for en god kommentar. Jeg skal forsøke å svare så godt jeg kan. Det er ingenting galt i å bevisttgjøre noen på deres rolle, men det jeg kritiserer i innlegget, er måten det blir fremstilt på. Som du ser, går jeg ikke til angrep på plakatens underliggende budskap. Hvis logikken din ift å ikke stille spørsmålstegn ved ting fordi noen andre har mer kunnskap om det holder mål, vil det si at vi får et samfunn der svært få kan stille spørsmålstegn ved noe som helst. Det stemmer også at psykologer har vært inne og bidratt med sin kunnskap i prosessen med å lage denne plakaten, og bidratt til intensjonen bak alle punktene. Men jeg kan ikke finne et eneste sted at en psykolog har gått ut og sagt at denne plakaten skal følges. Det er veldig viktig at vi er våkne for både agenda og hvordan ting blir fremstilt, samt tolker spesielt det media sier. Og det gjelder uansett hvem som har laget det. Også om det er forskning som støtter ting, selv om det ikke er relevant i dette eksempelet, men forskning kan ha ulike utfall etter hvem som forsker, eller hvem som har bestilt/betalt forskningen. Hvis vi slutter å stille spørsmålstegn fordi vi blir blendet av autoriteter og roller, kan det få store konsekvenser. Det er mange historiske hendelser som kan forklares av at man har fulgt de man antok visste best. Noen av dem også med svært tragiske utfall.

    Skriv en ny kommentar

    hits