hits

Kristin.blogg.no

Hvordan ser bortkastede penger ut?

  • Publisert: 08.06.2017, 13:44
  • Kategori: Meninger
  • Hvordan ser en bortkastet penge ut? Google kunne ikke hjelpe meg. Der fant jeg bare bilder og tekster fra livlige tider da forskjellige ting har vært på karneval og kledd seg ut som bortkastede penger. "Proteinbarer er bortkastede penger", "Designervesker er bortkastede penger" og "konsulenttjenester er bortkastede penger".  

    Jeg kastet bort trekvart uke av livet mitt på å finne fellesnevneren mellom alt som til tider prøver å være bortkastede penger. Og beklager for at jeg roper, men: HVA I HULESTE ER VITSEN MED Å KLE SEG UT SOM BORTKASTEDE PENGER HVIS DU IKKE ENGANG LEGGER VED ET BILDE SLIK AT EN STAKKAR KAN FÅ SE HVORDAN EN BORTKASTET PENGE SER UT???!!!!! Hva skal vi med ytringsfrihet i dette landet hvis folk ikke er smarte nok til å bruke den til min fordel? Hva om alle bare kunne slutte å være noe de ikke er?

    Money From Heaven
    Hvis du skal være besserwisser, kan jeg med en gang si at jeg har forsket meg frem til at bortkastede penger ikke er det samme som å kaste penger, men at det kan være en fjern slektning av penger kastet ut av vinduet. Å kaste opp penger trenger du heller ikke sjekke ut av saken. Det har jeg gjort, og det var ikke et pent Google-syn.

    Licensed from: MilanMarkovic78 / yayimages.com

     

    Spurte venner og uvenner

    Lettere desperat gikk jeg dit jeg alltid går hvis jeg står fast. Venner og uvenner. Det vennene mine ikke vil fortelle meg, har jeg funnet ut at uvennene mine er spandable med å fortelle. Da jeg spurte dem hvordan en bortkastet penge så ut, svarte de alle sammen: "det kommer an på øyet som ser!"

    HÆ? Skifter en bortkastet penge utseende hvis jeg korrigerer synet mitt for skjeve hornhinner? Vil en bortkastet penge se annerledes ut for det høyre enn det venstre øyet mitt? Er det pengeverdenens kameleon og inntar leopardmønster når det gjester antrekksbildene til Martine Halvorsen?(sorry Martine, du var den eneste jeg husket med leopardmønster akkurat nå, og jeg orket ikke bytte eksempel. Litt lat må en få være på sine gamle dager.)

    Og for å ikke snakke om hva som skjer hvis jeg lukker øynene? Er det den beste forutsetningen for å unngå bortkastede penger? Late som du ikke ser dem?

    Forsket videre og fant en sak for kriminalsektoren

    Hvordan skal vi klare å identifisere en bortkastet penge hvis vi ikke aner hvordan den ser ut? Er en bortkastet penge det nærmeste en kommer en perfekt kriminell? Den norske stat burde sette dette problemet på dagsordenen. En hører jo faktisk om alvorlige tilfeller som: "Investerte stort i noe som viste seg å være bortkastede penger. Må nå leve fra hånd til munn, og sliter med å få endene til å møtes." Hvor er kriminalsektoren? Med den utbredelsen bortkastede penger har i Norge, kan ikke engang politireformen ta hele skylden. Inspirer endring med handling!

    Enten vi vender den ene eller andre veien, eller kinnet til eller fra: denne bortkastete pengen er altså milevis verre enn vi fryktet. Jeg hadde aldri forventet et nettverk av slike dimensjoner da jeg startet etterforskningen med et enkelt spørsmål. Nå går det jo på husly og dyrevelferd løs. Hvis ikke endene engang får møtes, hvordan skal vi sikre at ender ikke kommer på rødlista fortere enn Usain Bolt da? Det går slett ikke an(d)!

    Duck
    Den mannlige stokkanden jeg snakket med, hadde enda ikke tatt stilling til den potensielt alvorlige situasjonen for sin egen eksistens, knyttet opp mot bortkastede penger.


    Licensed from: photoblueice / yayimages.com


    Maner til felles innsats mot bortkastede penger!

    Vi er nødt til å ta tak i dette med bortkastede penger, og det første vi må gjøre, er å finne ut hvordan en bortkastet penge ser ut. Kan du hjelpe meg?

    Sitter du på informasjon om hvordan en bortkastet penge ser ut, skriv i kommentarfeltet, eller del med noen som kan ha nye spor.

    Kjære bortkastet penge, hvis du skulle lese dette: run and hide - nå er det rene "Åsted Norge"-stemning her - og vet du hva: "We are coming for you!"

    Lurer du hva slags blogg dette egentlig er, er du velkommen til å lese mer om meg her.

    #humor #penger #samfunn #skråblikk #kåseri #bortkastet #bortkastetpenge #hvordanserduut

  • Publisert: 08.06.2017, 13:44
  • Kategori: Meninger
  • 22 kommentarer
  • 22 kommentarer

    annebe

    08.06.2017 kl.18:34

    Her hadde du gått grundig til verks for å finne ut hvordan bortkasta penger ser ut..hehe.. mange artige ordspill...

    Hvordan de ser ut vet ikke jeg heller.. men vi sier ofte her om penger vi syns har blitt brukt unødig... : Du kunne like gjerne ha tørka deg i rompa med dem ... Håper du kommer nærmere en løsning :)))

    Kristin

    09.06.2017 kl.08:07

    annebe: Tusen takk, det er viktig å ta jobben på alvor, vettu :P Tok en ekstra runde og lette rundt toalettet etter tipset ditt - men må vente på rørlegger for å evt få filmet inni rørene for å sjekke om det kan ha gjemt seg noen bortkastede penger der. :) Tusen takk for stalltips :) Håper du får en knallfin dag :)

    frodith

    08.06.2017 kl.19:01

    EN skikkelig jobb å finne ut av sånt ja :-D Jeg tror bortkastede penger er omtrent det samme som lyden av ingenting... Fordi INGEN penger er bortkastede, LITT får man igjen...Så altså da blir det et bilde av INGENTING, ingenting er bortkastet :-D

    Kristin

    09.06.2017 kl.08:05

    frodith: Etter å ha forsket litt i egne kjøkkenskap, må jeg si meg uenig med deg. Tacoserveringsbrett fra Tupperware som aldri blir brukt og en te-serveringskanne fra Eva Solo er bortkastede penger. Sistnevnte fordi jeg 1: ikke drikker te 2: aldri serverer te hvis jeg har gjester, serverer heller andre ting. Og skulle jeg servere te til frokosten, husker jeg aldri at jeg eier en sånn kanne, eller alle vil ha forskjellig te uansett. :) Bortkastede penger finnes - selv om man får igjen noe for dem innimellom ;)

    Personlig Utvikling

    09.06.2017 kl.01:39

    Eg tror de greiene med at de har tenkt å slutte med vanlige penger, og gå over til bare digital-kapital og nettbank er mye det samme som bortkastede penger.

    Tror faktisk at det er SVÆRT økonomisk ødeleggende for veldig mange mennesker at du ikkje lenger har et forhold til vanlige penger, som mynter og sedler.

    Så for staten Norge å gjøre noe sånt - det trur eg er bortkastede penger. Eller, mange vil i alle fall kaste bort mange penger.

    Ka tenker du om den saken?

    Kristin

    09.06.2017 kl.08:03

    Personlig Utvikling: Hvis jeg noen gang skulle brukt Paradise Hotel-måten og støttet noe 110%, måtte det vært her, men jeg holder meg til 100%. Det er ekstremt mange som sliter allerede i dag, og det er en grunn til at man ved ekstreme problemer med prioriteringene av og til rådes til å ta ut pengene og legge i konvolutter for å se hvor mye en faktisk har å rutte med for hver post. Det å kjenne på hvor mye penger er verdt er en vesentlig del av å bli voksen, som jeg er redd for at mange voksne slett ikke har fått med seg i det hele tatt. Det kan virke litt sånn, når en ser både på gjeldsgraden i samfunnet og de økonomiske holdningene rundt omkring. En trenger ikke lete lenge før en ser noen som "måtte bare unne seg noe", selv om det for deg som utenforståendee er åpenbart at det ikke var råd til det akkurat nå. Jeg tror dette er bortkastede penger både i det korte og det lange løp for Norge, akkurat som deg. :)

    S

    09.06.2017 kl.08:18

    utrolig nok med litt research til å give løs på dette blogginnlegg havnet jeg på informasjon om hvalenes genitalia som er verdens største, opptill 40kg på hver balle. Jeg stoppet opp i tankegangen rett der og da og fikk skrivesperre og begynnte å dagdrømme her på bussen på vei til jobb. Jeg sitter å lurer på enormiteten ved det hele, men ok nok om det - jeg kommer tilbake til deg om innlegget, du er en kreativ spire og trigger av stimulus!

    Kristin

    09.06.2017 kl.08:25

    S: Det må kunne kalles ballbesittelse vel? Kos deg på jobb - dagdrømming er topp :) Gleder meg til å se hva din videre etterforskning eventuelt fører til :)

    s

    09.06.2017 kl.09:11

    takk igjen for godt innlegg; om bortkastade penger. jeg la selv merke til at jeg fokuserte på ordet 'kaste' og da 'penger' og på 'hva øyet ser'. Ja - da kommer det opp bilder, og jeg ble stående en stund og tenke om at her Sebster har du en liten nøtt. Jeg pleier å undersøke etymologien og opprinnelsen av ord fordi da nærmer jeg mere den symbolske betydningen for ting; psyket liker og ser dette uten at selve bevisste fornuften alltid henger på - vi kanke bare symbolisere alt med tanker hele tiden da får vi ikke tid til å klappe stokkender spontant lenger; men med refleksjon kan det skape noe.

    ordet penger er 'dunbkel' og en teori er er at det har kommet gjennom vestgermansk fra det latinske pannus, som betyr ?tøystykke, lapp, fille'. PÅ norsk så er det ofte brukt i flertall - som da bortkastede penger, penger på bok, legge seg opp penger, sette penger, for alle penga osv...

    så det handler jo om hva vi 'ser' - kanskje vi ikke skal se på bortkastede penger som noe vi ikke kan se, ordet bortkastet handler jo veldig mye om vårt liv - bortkastet liv hvordan kan det i hele tatt 'sees' - det er nok et ganske så eksistensielt problem, og penger har mye med saken å gjøre også på et annet vis; det er symbolikken og meningen med det som betyr noe og kanskje ikke hvordan den bortkastede penge ser faktisk ut.

    Når det er sagt når det handler om å se så tenker jeg på boken om den lille prinsen; når han treffer på reven - gutten gråter og reven sier at tårer er en mystisk plass; kanskje gutten er lei seg fordi han kaster bort sitt liv med å forundres om hva de voksne ikke ser, som bare han ser - men reven gir han et råd om at hjertet ser det ikke øynene ser. Kanskje vi skal se på penger som et barn i denne settingen? At det er faktisk bortkastet fordi det er så mye annet å bli rik på; rik på livet, rik på opplevelser, rik på å leke.

    Det jeg kommer frem til at alle de gode ting er gratis; og det er det jeg ser med den bortkastede penge.

    snipp snapp o snapchat

    Kristin

    09.06.2017 kl.10:46

    s: Har du sett, her var det mange gode betraktninger til etterforskningen. Jeg liker også etymologi og historisk bruk av ting - kjempespennende! Boken om den lille prinsen har jeg ikke lest faktisk, men det høres ut som en fin liten historie :) Hvis alle gode ting er gratis, vil det si at bortkastede penger og vanlige penger er like bortkastede da? ;)

    s

    09.06.2017 kl.11:06

    Le Petit Prince er anbefalt lektyre. Den koster noe - men skal nevnes er mest leste/kjente boka fra Frankrike - men asså, det jeg har gjort er sådd frøet om en bok som du kanskje blir påminnet av en dag du vandrer forbi ei sjappe og tenker ' ja i helvete der er jo den boka' - det er mulig du ikke banner invendig...vi må vertfall prøve å ikke dø invendig uansett hva vi gjør eller henger med, feks meg selv på dette kontoret jeg sitter og noen ganger kjenner mitt eget sahara fyller min sjel og jeg blir så tørst etter en oase jeg gjør nesten hva som helst; men noen ganger er ørkenen såpass overveldende at jeg må bare akseptere 'the death from within'.

    jeg har forvirret meg selv med dette bortkasting av penger tingene, du spørr et spørsmål som er redelig og kreativt men jeg henger ikke med i timen, muig jeg er i en klasse for sei. eller aborr muligens. jeg må bare akseptere at penger der der egentlig, og vanlige og bortkastede penger = 2. 1 +1 er lik dobbel avkastning på det bortkastede, som ender i null fordi det er gratis og jeg henviser til at jeg var i 'mongo-matte' på videregående og kan ikke regne, jeg kan ikke penger, jeg kan så lite så lite og mitt liv er ikke bortkastet og jeg trenger penger og jeg vet ikke hva jeg skal skrive! beklager beklager.

    Kristin

    09.06.2017 kl.11:46

    s: Kult, da skal jeg se etter den i nærmeste bokhandelsving. Tror alle kan kjenne på den ørkenfølelsen på jobb innimellom, det er langt fra alle individer som bedriver en jobb de elsker åkke som herfra til månen uten romdrakt. Alle jobber har sine tørkeperioder. Synes igrunn det resonnementet var helt sverdfisk jeg ;) Bortsett fra det at du kan så lite så lite, og at en beklagelse ingen lunde er nødvendig når du leker med, engasjerer deg og sender en god dose motivasjon min vei. Å skrive er gøy, men det er enda morsommere med samtaler - da gjerne også litt absurde ;)

    Personlig Utvikling

    09.06.2017 kl.11:52

    Ja penger skal ikkje bare være tall. Det er nok mennekser som sliter med tall og matte, til at penger bare kan fjernes. For meg er tall/matte og penger to så totalt forskjellige ting som det egentlig kan få blitt. Eg elsket alltid å håndtere penger (telle dem ovs) da eg var liten. Har alltid likt penger. Og har aldri sett på penger som tall i en nettbank. Og ble lettere sjokkert da eg hørt om at de vil fjerne dem som noe fysisk.

    Det er gjennom fysisk håndtering, at man kan lære og forstå ka penger egentlig er. Tar du bort dette, sitter du igjen uten kontroll. Du bare drar kortet - og har null peiling på kor mykje som er igjen på konto. Bare trist. Mange vil komme i ukonomisk uføre dersom de finner på å virkeliggjøre denne ideen.

    Men det er vel det staten Norge ønsker. Jo flere som kommer i økonomisk uføre, jo mer penger går til staten. :(

    Kristin

    09.06.2017 kl.12:03

    Personlig Utvikling: Ja, jeg er enig med deg - det er vanskelig å ha full kontroll når det kommer til kortbruk. Norge burde være interessert i at flest mulig holdt seg økonomisk på beina, og det å ta vekk den fysiske delen av penger, tror ikke jeg bidrar i positiv retning. En annen ting jeg synes er ekstremt spennende, og også skrev litt om på den gamle bloggen min, en "spareblogghybrid", er hvor få som vet hvor lenge de må jobbe for å ha en hundrelapp i hånda. Altså etter skatt. Hvor mange minutter jobbing er egentlig den kinobilletten eller kaffekoppen eller *hvasomhelstsløsebortpengerpåsalg* verdt?

    s

    09.06.2017 kl.12:00

    du er et individ, jeg er et individ. hadde du foreslått en bok til meg hadde jeg muligens tatt det til meg, muligens husket det og så kanskje jeg hadde gjort noe med det. jeg vet ikke, men i er individer vertfall. det er fint. resonnementet mitt hoppet som hest fra balkongen, jeg er er laksen i motstrømmen, og jeg engasjerer meg i de tingene som faller meg inn - nå for tid er det din blogg; jeg husket tilbake atte sånn har skjedd før og så skilles veiene men det får jo bare skje om det sjer men morro lell. jeg vet ikke hva egentlig betyr, jeg bruker det aldri egentlig men sett folk bruke det selv, det er like teit ord som å holde lanke..hvem faen bedriver tiden å snakke om å holde lanke...fokkit i aint doin it. du antar at bokhandlerbutikker alltid er i en sving? fader, du kan hqa rett i det der...eller var dte ubevisstheten din som ble bevisst på tastaturet, its great.

    Kristin

    09.06.2017 kl.12:14

    s: Jeg er ikke så bokorm av meg, men jeg leser MYE på nett. Oi; hester som hopper fra balkonger er heftige ressonementer ;) Holde lanke ja....ikke spesielt oppbrukt i mitt ordforråd heller. Bokhandlere ligger i de svingene en svinger innom ;)

    Personlig Utvikling

    09.06.2017 kl.12:07

    Det er et interessant tema. Kanskje både du og eg kunne skrive om akkurat det. Det er jo også lurt å se ting fra forskjellige perspektiver. Eg skal notere dette som et tema for et framtidig innlegg. :)

    Kristin

    09.06.2017 kl.12:11

    Personlig Utvikling: Jeg har skrevet ganske mye om det allerede, så hvis du vil, er du hjertelig velkommen til å plukke ukritisk både tematikk og ideer her: http://sparing.blogg.no/1456827290_velkommen_til_hundrel.html Det er kjempeviktig og lurt at folk både er opptatt av penger og skriver om dem innimellom, særlig fra flere perspektiver. For den dagen det kun er reklamebransjens verden som presenterer verdien av penger, da sliter vi bigtime.

    Torunn

    09.06.2017 kl.12:31

    Veldig, VELDIG bra!

    Ønsker deg en god dag videre :)

    Kristin

    09.06.2017 kl.12:55

    Torunn:Tusen takk :) Håper du også får en knalldag :)

    Gneldre

    17.06.2017 kl.23:46

    Bortkastede penger ..eksempel: Mongstad.... 6 milliarder på ikkeno.

    Kristin

    18.06.2017 kl.00:09

    Gneldre: Det var vel en satsing som ikke gikk 100% etter planen nei. For å si det forsiktig.

    Skriv en ny kommentar