hits

Kristin.blogg.no

Snapchat er verre enn plastisk kirurgi

  • Publisert: 30.05.2017, 10:20
  • Kategori: Meninger
  • Den pvirkningen plastiske operasjoner og bloggere og overfladiskhet og alt det der har p unge i dag. Osv. Drlige forbilder, drlig dmmekraft og drlig stil. Men vet du hva? Det er ikke i nrheten av like ille som Snapchat. Dette innlegget har jeg ikke skrevet for at du skal like det. Men det er smertelig sant og du trenger lese det.

    Hysterical retro woman vintage iron wallpaper
    Licensed from: lunamarina / yayimages.com

     

    Den lille jenta p bussen

    Jeg overhrte en liten, nydelig jente som hadde ftt lne mobilen til sin mor p bussen forleden. De tullet rundt med snapchatfiltre, laget hunder, bier og koste seg skikkelig. Plutselig hrer jeg jenta, som nok ikke var mer enn 5 r si; " N skal vi bli pene mamma", og sveipet over til blomsterkrans, lysere/glattere hud og strre yne. Hvorp moren sier: "Ja, se s pene vi ble".

    Hva i alle verdens dager er det vi driver med? Vi lar en app gjre det helt naturlig for ungene vre se manipulerte bilder av folk de kjenner. Av seg selv! Vi lar det bli helt naturlig la appen endre oss. Gjre oss automatisk "penere". Fr vi sender det ut til alle vi kjenner. Som forsvidt kjenner oss igjen, svidt, og responderer med hjerter og velstand. 

    Vi lar barna f en forestilling om at de kan bli vakrere enn de er. At de kan bli pene med blomsterkrans og bare noen bitte-bittesm endringer her og der. I ansiktene sine! Dette er sm barn! Hvorfor skal de vre ndt til forholde seg til slike tanker? "S pene vi ble". Da vi endelig fant riktig filter. 

    Hvorfor sender du egentlig bilder med filter?

    Du kan vitse det bort s mye du vil, og kalle meg hysterisk. Men du vet jeg har et poeng, selv om det er vondt innrmme. Hva er grunnen til at du selv sender bilder med filter? Er det ikke fordi du nsker vre penere? Din beste versjon? Isfall er din beste versjon en lgn. For ja, jeg kjenner folk som har sluttet ta vanlige bilder av seg selv, for bilder med forskjellige filter er jo "mye morsommere". I "mye morsommere" ligger det at de ser adskillig penere ut med juks enn uten.

    coffee retro woman vintage cup portrait
    Licensed from: lunamarina / yayimages.com


    Men alle vet jo at det er photoshoppet?

    Du kan ogs argumentere med at alle vet at det er snn. Alle sender jo disse bildene. Og vet at det ikke er ekte. Vel, med den diskusjonen vi har gende om photoshoppede reklameplakater, vil slike argumenter ogs vre en blytung form for kvinnelig dobbeltmoral. Rett den kritikken du gir reklamebransjen mot deg selv. Og tenk deg om. " Det er jo ingen som ser snn ut!" og "Det er ikke rart ungdom i dag blir usikre nr ingenting av det de ser er ekte!". Smak p den. En anelse bitter innrmmelse med en hy grad av dobbeltmoral. 

    Oppgradering i lomma x antall ganger daglig er verre enn et blogginnlegg i ny og ned om mer drastiske endringsformer. For det er det som skjer i det daglige som skaper vaner. Blir du vant nok til se p deg selv som en vare med behov for oppgradering og oppussing, blir det snn. Selvbildet har ikke godt av og trkkes ned i sla p jevnlig basis.

    Men der sitter du og lar snapchatfiltre kdde med ditt eget selvbilde, helt frivillig.

     

    Hva mener du?

    Les ogs: Hvorfor skal photoshoppede bilder merkes?

    Flg bloggen p Facebook: HER

    #snapchat #kroppspress #bildemanipulering #meninger

  • Publisert: 30.05.2017, 10:20
  • Kategori: Meninger
  • 15 kommentarer
  • 15 kommentarer

    Elevele

    30.05.2017 kl.13:33

    Jeg bruker bare de stygge filtrene jeg... Ha ha... Men enig i det du sier- det er dobbeltmoralsk. Rart mange ikke skjnner det selv.

    Kristin

    30.05.2017 kl.22:41

    Elevele: Hehe, tviler ikke, ligger mye moro der ;) Ja, jeg mener det er det. Men det er ikke alltid like lett hre, tror jeg.

    frodith

    30.05.2017 kl.19:57

    Jeg har ikke snap,og ikke Facebook, s er sjelden jeg gjr det der. Men jeg fr tilsendt av folk med Snap, hvis vi har laget noen morsomme ansikter. Jeg fler jeg tuller s mye med utseende her p bloggen, med grimase-parader, karneval, bad-selfie-marsjer og det meste, s jeg er nok en som gr foran med det at det er LOV se rar ut, og at det gjr livet litt morsommere..

    Kristin

    30.05.2017 kl.22:43

    frodith: Bad-selfie-runder og grimaserunder ja, mener huske noe snt fra i fjor. Det var en utrolig morsom greie, og hvis jeg ikke husker feil, veldig mange med. :)

    dvergpinschere i mitt hjerte

    30.05.2017 kl.20:23

    Her er jeg veldig enig med deg! for jeg ogs skjnner meg ikke p disse filtrene..har ikke prvd det..for jeg prvde snap engang..men skjnte lite, og sendte bilde uten vite..osv..s jeg turte ikke mer..hihih..men det er jo helt galt vise sin beste side hele tiden!! Det er ikke snn livet er!! Ingenting er naturlig lengre jo..pupper, vipper, hr, ja n ogs huden da....herlighet..ikke rart ungdom blir deprimerte...

    Kristin

    30.05.2017 kl.22:44

    dvergpinschere i mitt hjerte: Hehe, s snapchat skremte deg vekk fr du fikk begynt ordentlig ;) Hper du har hatt en kjempefin dag med minst mulig vondter.

    30.05.2017 kl.22:06

    Jeg er enig, har ikke snapshat jeg og tar s og si aldri bilder av meg :) har ikke engang profilbilde p Facebook. Men liker ikke at det er blitt snn at man m ha masse filter og Sminke for liksom bli pen.

    Kristin

    30.05.2017 kl.22:49

    Anonym: Tusen takk for tilbakemeldingen. Jeg er ikke s glad i bli tatt bilder av selv. Det er frst nr det blir helt ndvendig det blir farlig, og i enkelte miljer begynner vi vel nrme oss n, dessverre.

    Virkelighetensverden

    30.05.2017 kl.22:13

    Hallo!

    Litt rart lese at du ikke vil at folk skal "gjre seg pene", og at de skal vise seg slik de er. Jeg gikk gjennom bloggen din, og du skriver blant annet: " ikke skjule noen deler av kroppen min, ligger milevis fra min veletablerte komfortsone." Gjr ikke du da AKKURAT det samme som du sier man m slutte med?

    Du skjuler kroppen din ved hjelp av klr, andre liker skjule seg med filter p snapchat. Er det ikke naturlig at man nsker vise seg fra den beste siden man kan? Jeg antar at du pynter deg nr du skal p fest? Eller at du sminker deg av og til? Om du nsker at folk skal gi en god f*?n i hvordan de ser ut, s burde vel du sette et eksempel og gjre det samme?

    Kristin

    30.05.2017 kl.22:35

    Virkelighetensverden: Hei :) Ja, jeg har skrevet, i en smtt ironisk kontekst og underforsttt, at jeg syntes det ville vre ubehagelig sprade rundt naken, i Kroppstypejakten;timeglasset. Setningen fr den du har sakset ut er nemlig: "Jeg, som ikke engang liker bli tatt bilde av med klr, var slett ikke klar over at kapitulere som timeglass, var det samme som sprade rundt i Evas drakt." Jeg stiller som regel pkledt, ja, spesielt utomhus, og det hender jeg drar ut noe annet enn joggebukse fra skapet. Om folk vil pynte seg eller ikke, fr vre helt opp til hver enkelt, men jeg synes det er stor forskjell den beste siden man kan og det bruke et hjelpemiddel som blser opp ynene dine til dobbel strrelse og endrer anatomien i ansiktet ditt. Jeg fler ikke at jeg har oppfordret eller nsket at folk skal gi f i hvordan de ser ut med dette innlegget, men derimot at en br tenke over hvilke signaler slike filtre gir. Er du vant til se deg selv med annerledes hud, strre yne osvosv, vil det etter hvert bli det bildet du selv ogs nsker se. Ogs om du er en 5 r gammel jente.

    Virkelighetensverden

    30.05.2017 kl.22:49

    Frykter du at man etterhvert vil nske at man har hunderer/nese ogs? For det er det mest populre filteret. P andre plass er filteret der man kan bytte ansikt med kjendiser, og tredjeplass gr til filteret som gir deg surt ansikt..... Tror du at man vil operere seg slik at man fr skikkelig surt ansikt i fremtiden?

    Dette blir som si at om man spiller voldelige videospill s vil man selv bli voldelig. Det er svrt lite forskning som tilsier at filter p snapchat skal endre barns selvflelse, og f de til nske operere seg i fremtiden.

    Jeg kan forst frykten din for at dette skal skade barn. Og ingen vil at barn skal bli skadet. Men hvordan kan de bli skadet? Mener du at folk som nsker endre sitt utseende er skadet? Eller at folk ikke burde bli utsatt for bilder som gjr at de kan se p seg selv som mindre pene enn andre?

    Kristin

    31.05.2017 kl.08:25

    Virkelighetensverden: De nevnte filtrene bygger, meg bekjent, ikke oppunder kroppsbildet i media som blir kritisert fra flere hold: den perfekte kroppen som egentlig ikke eksisterer, enten det er p magasinforsider, reklame og sosiale medier. Sjansen for at disse filtrene vil ha stor innvirkning p noens selvbilde i negativ forstand, er derfor mye mindre enn filtre som gjr oss "penere". Ja, det er lite forskning p barn og snapchat, noe som ogs er en konsekvens av at svrt f enda har vrt barn under snapchats eksistens, og ingen av de som har det, enda har rukket bli srlig gamle. Snapchat ble vel opprettet p denne siden av 2010-tallet, om jeg ikke husker feil. Jeg mener ikke at folk som nsker endre sitt utseende er skadet. Men det mange av de jeg kjenner og har snakket med sier, er at de har operert ulike deler av kroppen sin for fle seg vel med seg selv, for sin egen del eller fordi de rett og slett ikke slo seg til ro med personen i speilet. Alle grunner vel plantet i mten personen oppfatter seg selv, og dertil begrunnet i selvbildet. Folk vil alltid sammenligne seg selv med andre, men nr man sammenligner seg selv med en bildemanipulert versjon av seg selv p jevnlig basis, mener jeg det er verdt stoppe opp og tenke. Og det uavhengig av om personen i fremtiden kommer til operere seg eller ikke. Hvis dette bidrar til forandre mten personen ser p seg selv, er det grunn nok til reflektere over bruken. Synes jeg.

    31.05.2017 kl.01:25

    Jeg ville aldri finne p ta snap fordi jeg ser s fryktelig ut p dem. :D ;) :D

    Jeg er ikke direkte fotogen, men de bildene jeg legger ut av meg selv er fri for sminke og filtre. Av en eller annen grunn har jeg f greie bilder av meg selv med sminke. (Kanskje fordi jeg ikke bruker det s ofte.) Uhytidelige tullebilder er kjempemorro.

    Ellers setter du fingeren p et veldig viktig tema. Jeg er S glad for at jeg ikke er barn/ ungdom i dag. Det leve opp til et fotoshopet/ redigert ideal er umulig.

    Kristin

    31.05.2017 kl.08:44

    Anonym: Tusen takk for at du er enig, og ja, det er nok utfordrende og vre ung i dag. Jeg har heller ikke et arsenal av bilder av meg selv, og det er nok litt 50/50 om det er med eller uten sminke her. Her p bloggen er andelen i favr usminket, men det er noe tilfeldig. Headerbildet er uten sminke, og profilbildet med mascara, for eksempel.

    s

    14.06.2017 kl.08:33

    denne kommentar trenges ikke besvares/kan ignoreres - men jeg har kun et stk strykejern, alltid kun hatt den gode gamle og den er prikk lik dette som p bildet. dette er synkronistet happening bigtime - jeg sker etter de meningsfulle sammentreff og har fant jeg den...hva vil strykejernet bety for meg idag, hva vil det danne for ideer, hva vil skje med min egen identitet n; inn i det ukjente n...som en landstryker

    Skriv en ny kommentar