hits

Kristin.blogg.no

Bønder, bare utestemme og subsidiesugerør?

  • Publisert: 23.05.2017, 09:36
  • Kategori: Meninger
  • I dag fylles Oslo med det mange vil anse som sutrete bønder med subsidiesugerør langt ned i statskassa. Bønder med skinnende traktorer så langt øyet kan se, utakknemlige individer som bråker og bevisst ødelegger for oss vanlige folk. Med blokader, demonstrasjoner, opptog og ropestemme. Hvorfor i alle dager roper de så høyt? Kan ikke de bare si seg halvmisfornøyd med lønnsoppgjøret sitt sånn som alle oss andre, uten å lage et sirkus uten like? 

    Forskjellen på bøndenes lønnsoppgjør og ditt

    Mange benytter det faktum at bønder er selvstendig næringsdrivende som argument for at bønder har det hele og fulle ansvaret for lønnsomheten i egen bedrift. Hvis dette var sant, kunne bøndene selv bestemt prisen på egne varer, og markedet ville drevet prisen oppover etter etterspørsel. Vi kunne da hatt varehus fulle av kun de mest lønnsomme varene, og de mest ettertraktede ville gått for avsindige summer.

    Om tilbud og etterspørsel regjerte, måtte du regne med å jobbe mer enn knappe en dag for å dekke opp kostnaden for en ukes matvarer. Staten bestemmer nemlig hva bonden får betalt for varene sine, gjennom målpriser, og bonden kan ikke bare sette opp prisen på kålrot for å dekke inn en ødelagt traktor. Det blir røde tall i regnskapet bonden bare må godta, med mindre det finnes andre muligheter til å justere inntekta, som en bijobb. Visste du at andelen bønder som må ta en annen jobb i tillegg til gardsdrifta for å få det til å gå rundt, er ganske betydelig?

    Ned i lønn og prosentmanipulering

    En annen ting er at du ikke hadde godtatt å gå ned i lønn i et lønnsoppgjør. Slik systemet er lagt opp i dag, vil flerfoldige bønder komme ut av årets jordbruksoppgjør i minus. Det snakkes varmt om å løfte, dekke gapet og prosenter. Men hvordan ville du helt ærlig likt det hvis du gikk ned 20 000 i lønn, når du allerede lå langt bak andre grupper i samfunnet? Ville du ikke ropt litt, du også, om noen kuttet tjue tusen av lønna di og kalte det lønnsvekst?

    Du vet jo at 1% av et stort tall er verdt mer i kroner enn 1 % et lite tall? 3 % av en million er vesentlig mer enn 3 % av 300 000, for å ta et eksempel. Det må du huske, neste gang politikerne argumenterer med at bønder har fått prosentvis det samme som andre arbeidsgrupper! Ikke bli prosentblind, se hva som skjuler seg bak prosenttallene. 3 % er ikke en fast pengesum, forskjellene blir vesentlig mange tusenlapper.

    Subsidiesugerør

    Et subsidiesugerør består av et materiale påkostet av staten, for å sikre at kongeriket Norge er sikret nok av en bestemt ting. Et subsidiesugerør gis til en gruppe eller en næring der forutsetningene for å drive uten tilskudd, vil ha den konsekvens at kongeriket Norge får mindre enn ønsket av den ønskede tingen. Kraftigere subsidiesugerør enn det bøndene sitter på, har blitt utdelt blant annet til journalistikk og innovasjon. De stikker nemlig enda dypere ned i statskassa. Med tanke på at jeg godt kunne tenke meg å prøve en diett bestående av nettaviser og alle de innovative gründerselskapene som går dukken de første fem driftsårene, støtter jeg helt klart å fjerne bøndenes subsidiesugerør. Vi må jo ikke ha mat, eller?

    "Jeg er sjalu på bonden jeg, han har så stort lån." Omtrent like relevant som " Jeg er sjalu på naboen jeg, han har lånt så fint opp til pipa på huset sitt." Lån, enten det er til driftsbygninger, landbruksmaskiner, Tesla eller Frognerleiligheter, er ikke en ting du higer etter eller ser på som en berikelse i livet ditt. Så hvorfor brukes bondens belånte traktor som fellende bevis på at her er det en sleip bonderiking som står og roper uten grunn?

     

    Girl drinking with straw
    Odelsjenter starter tidlig å benytte subsidiesugerør.

    Licensed from: annems / yayimages.com


     

    Bøndenes plagsomme utestemme

    Bøndene roper høyt, og mange vil kanskje uttale at de skader omdømmet sitt ved å gjøre det. Da er det jo heldig at du stadig benker deg foran tv-apparatet ved enhver anledning for å høre saklige debatter om selvforsyningsgrad, importvern, subsidieordninger og jordbruksoppgjøret. Det finnes flust med god informasjon om systemet som sikrer Norge mat. Men når du slett ikke vil høre, blir bøndene fortvilet, og det en av de tingene både barn og bønder gjør når de blir fortvilet, er å rope. Høyt. Og bråke. Og gjøre ting for å tiltrekke seg oppmerksomhet. Hvis bare du hadde sluttet med uvitende og absurde setninger som " vi trenger ikke bønder i Norge, vi kan jo bare importere all maten", hadde du kanskje ikke bidratt til at bonden ser seg nødt til å rope for å vekke din og politikernes oppmerksomhet.

    Hvorfor engasjerer jeg meg?

    Jeg tror ikke at en diett bestående av nettaviser, luft og kjærlighet er noe jeg, hjernen min og fordøyelsen min vil like. Jeg tror heller ikke at alle andre land er villige til å selge oss maten sin hvis de plutselig trenger den selv, på grunn av krig, dårlige avlinger, politisk uenighet, hungersnød eller befolkningsvekst. Jeg vil ha en viss selvforsyningsgrad, jeg vil ha et Norge som ikke er fullstendig nedgrodd av småbusker og jeg vil ha bønder som får ordentlig betalt for den jobben de gjør og ikke trenger arbeide seg ihel både på gardsdrift og bijobb. Gi de et lønnsløft nå - de skal ikke være nødt til å rope seg hese i enda flere år.

    Det snakkes utrolig mye om hva vi bare må ta oss råd til i Norge, som verdens rikeste land. Vel; et av primærbehovene var sist jeg sjekket, næringsinntak. Det er måte på å snu det døve og dumme øret til! 

    Støtter du den norske bonden, hiv inn et bankende hjerte for norsk landbruk under dette innlegget på bloggens Facebookside. Del gjerne hvis du er en som ikke vender det døve og dumme øret til!

    Lurer du på hva slags blogg dette er, finner du litt mer om det her.

    Les også: Flink pike innelåst i gruppearbeid, et humoristisk skråblikk på gruppearbeidskulturen i skole og arbeidsliv.

    #norgetrengerbonden #demonstrasjon #bonde #norgesbondelag #opptog #stortinget #jordbruksoppgjøret #kåseri

  • Publisert: 23.05.2017, 09:36
  • Kategori: Meninger
  • 24 kommentarer
  • 24 kommentarer

    Julie

    23.05.2017 kl.13:42

    Særdeles godt skrevet, Kristin!!!

    Kristin

    23.05.2017 kl.13:52

    Julie: Tusen takk Julie! :) Er du i Oslo også du kanskje?

    Agronom

    23.05.2017 kl.15:26

    Så enig, så enig. Det er dessuten absurd å importere store mengder kjøtt og korn fra Sør-Amerika, varer vi fint kunne produsert mer av her hjemme, mens folket i Venezuela sulter. Det er ikke solidarisk med de fattige i verden å kjøpe opp matjord i Afrika. Mat er en menneskerett, ikke en markedsvare!

    Kristin

    23.05.2017 kl.15:36

    Agronom: Ja, det er veldig mye som skurrer, både på detaljnivå og i det store bildet. Hvis mat skulle bli en markedsvare, hvor sikre er vi forresten da på at Kina ikke har lyst til å kjøpe opp jord her også, som de allerede har begynt med i øst-Europa. Med en gang markedet og pengene bestemmer alt, vil også egoistiske og kortsiktige løsninger få friere tilgang til landet vårt.

    Søtmonsen :))

    23.05.2017 kl.22:16

    Veldig bra å engasjere seg! Supert initiativ! Vi må stå opp for bonden, og vi må stå opp for Norge!

    Kristin

    24.05.2017 kl.12:31

    Søtmonsen ): Ja, det er helt nødvendig :) "Vi må stå opp for bonden, og vi må stå opp for Norge!" - amen! :)

    spisogspar

    24.05.2017 kl.08:54

    Så enig med deg! Bra skrevet!

    Kristin

    24.05.2017 kl.12:31

    spisogspar: Så bra at du er enig :) :) Tusen takk :)

    Helena

    24.05.2017 kl.09:53

    Fantastisk bra skrevet Kristin!! 👍🏻🚜🐮🐷🐔🐴

    Kristin

    24.05.2017 kl.12:30

    Helena: Tusen takk, Helena! Håper det står bra til med deg :)

    Magnhild

    25.05.2017 kl.08:46

    Takk!! - for støtten, for at du engasjerer deg, for gode aegumenter! For at du viser meg som bonde at andre også er på vårt lag 🍀🌸👩‍🔧🐄🚜❤️

    Kristin

    25.05.2017 kl.13:00

    Magnhild: Bare hyggelig :) Ja, tror nok mange er på lag, når de får tenkt seg om ordentlig. Men det er ikke alle en når inn til gjennom aksjon og direkte argumentasjon, og det er ikke alle som er disponert for å lytte heller. ;) Takk for maten du lager, Magnhild :)

    bjørnar

    25.05.2017 kl.12:51

    Eg trur bøndern har det meget godt i dag. Ser du på utstyr som bønder har i dag, stort sett bare nye kjøretøy så trur eg ikkje bonden kan klage. Mange sei at det e leasa utstyr .........,mæn dæ ska no betales dæ og

    Kristin

    25.05.2017 kl.13:12

    bjørnar: Jeg er ikke uenig i noe av det du sier her. Ja, bønder har det kanskje også enda bedre enn andre grupper i Norge, fordi de brenner for det de driver med. Noe idealisme må en regne med å investere når en skal være bonde i Norge, både i dag og fremover. Når det kommer til utstyr og investeringer, ser jeg det som selvfølgelig at en har det utstyret som trengs for å gjøre jobben. Jeg hadde blitt skeptisk til å gå inn i en bank der pc-parken besto av pentium 2-maskiner, jeg ville ikke foretrekke en røntgenmaskin fra 80-tallet, jeg synes film med den nyeste kinosalteknologien er prima og jeg antar at det i landbruksmaskiner og traktorer foregår en utvikling som vil gjøre bondens arbeid mer effektivt. Det er mange år siden 2850 John Deere, som er den eneste traktoren jeg kjenner med nummer, kom til nabogården der jeg vokste opp, og jeg vil tro at den ikke er i drift der lenger, fordi andre modeller er mer hensiktsmessige. Jeg har heller ikke hørt en bonde klage over utstyret på gården. Er det noe som går i stykker, må fokuset faktisk være på å fikse det, eller kjøpe/lease nytt så fort som mulig, så han rekker over det som skal gjøres. At en må låne eller lease i en bedrift og at det skal betales, ja, selvfølgelig. Bøndene som selvstendige næringsdrivende har dette som en del av sin budsjettering, og må øke inntektene deretter, enten på bijobb, eller at utstyret henter inn tid på arbeidet, slik at det kan tjenes mer penger. Og det er vel et poeng at noe er driftssikkert når du jobber mot værguder og klokke. Vet ikke om det finnes Lada traktor, sannsynligvis ikke, men hvis det finnes, er jeg glad bonden kan bruke nytt utstyr i en litt høyere priskategori. Eller hadde vel selvforsyningsgraden i Norge blitt enda lavere enn den er i dag. Håper du har en strålende maidag :)

    Curt Hauland

    25.05.2017 kl.20:06

    Skrevet av en person som overhode ikke skjønner en flik aa markedet, økonomi eller hvordan samfunnet fungerer.

    Kristin

    25.05.2017 kl.20:35

    Curt Hauland: Jeg vet ikke hvilke fliker du sikter til, men noe av den kunnskapen jeg har er faktisk innunder markedet, økonomi og samfunn. Jeg er også ganske god på å få kritikk, men hvis den blir for generell, blir det vanskelig for meg å besvare. Hvis du kan fortelle meg litt mer om hvor jeg er kunnskapsløs, kan jeg enten argumentere deg imot, eller legge meg flat og innse at ja, jeg er kunnskapsløs. Eller misforsto jeg deg nå, at du egentlig bare ville vise frem hersketeknikken latterliggjøring?

    Jan

    28.05.2017 kl.09:27

    Hei! Hvilke konkrete varer tenker du hadde blitt solgt til "avsindige summer" hvis bøndene selv skulle bestemt prisene på egne varer?

    Kristin

    28.05.2017 kl.11:25

    Jan: Hei! Det kan jeg dessverre ikke svare på, da det ville vært avhengig av tilbud, etterspørsel og markedet forøvrig. En kunne også se for seg er scenario der svikt i avlinger automatisk ville drevet prisene opp fra produsent. Å gjette hvilke varer det konkret ville gjelde, ville derfor ikke være annet enn gjetting.

    jan

    28.05.2017 kl.12:22

    Du skriver at "om tilbud og etterspørsel regjerte, måtte du regne med å jobbe mer enn knappe en dag for å dekke opp kostnaden for en ukes matvarer". Du tror altså at matvareprisene hadde gått opp og ikke ned dersom "tilbud og etterspørsl regjerte"?

    Kristin

    28.05.2017 kl.12:26

    jan: I og med at bøndene gjerne vil ha mer betalt for det arbeidet de legger ned, tror jeg det. Med mindre matvarekjedene hadde justert sine marginer for inntjening tilsvarende.

    jan

    28.05.2017 kl.13:23

    Men dersom "markedet regjerte" så hadde jo også utenlandske matvarer i større grad enn i dag vært et alternativ. Da hadde vi som kunder (og dermed også matvarekjedene) valgt de produktene vi ønsket oss (basert på pris, kvalitet og kanskje nasjonalitet). De varene vi ikke ville ha (fordi prisen var feil, kvaliteten var feil - eller nasjonaliteten/opprinnelseslandet var feil) ville man ikke fått solgt til ønsket pris, mens de varene vi ville ha - ville blitt solgt til riktig pris. Blir prisen unaturlig høy (dersom noen for eksempel tar seg for grovt betalt), vil der normalt komme konkurrenter, både norske og utenlandske, som tilbyr varene til lavere pris. Det er en av fordelene, for oss forbrukere, med markedsmekanismen (tilbud og etterspørsel). Du tror altså uansett at matvareprisene hadde gått opp, og ikke ned, dersom "tilbud og etterspørsel regjerte"? Altså at med fri konkurranse, så hadde matvareprisene i Norge blitt høyere enn i dag?

    Kristin

    28.05.2017 kl.14:31

    jan: Jeg ser poenget ditt. Dersom man i tillegg til å gjøre bonden til det en kan betegne som en "ekte" selvstendig næringsdrivende, med full råderett over egne resultater, tok vekk alle ordninger som på noe vis vernet matvareproduksjon på norsk jord, som for eksempel importvernet, vil scenarioet bli akkurat slik som du skisserer. Men dersom man fortsatt hadde hatt et politisk vern om mat på norske ressurser, kunne scenarioet lignet mer på mitt. Jeg kunne godt presisere dette i innlegget, men da måtte jeg også presisert innimellom at "her er det brukt en kåserende stil og overdrivelser for å få frem et poeng" og "her har jeg laget et ord som egentlig ikke finnes, subsidiesugerør, for å skape assosiasjoner".

    jan

    28.05.2017 kl.19:42

    Okey, så bra vi kan være enige om at prisene ville bli lavere dersom tilbud og etterspørsel regjerte. Altså det helt motsatte av det du har skrevet.

    Det er kun ved et utenkelig scenario, nemlig at vi hadde dagens system, i kombinasjon med at bøndene skulle diktere prisen på sine varer, at bøndene kunne sørget for varer til "avsindige summer", som du beskriver det. Bra at bøndene ikke bestemmer prisen med dagens system, da ikke sant?

    Kristin

    28.05.2017 kl.20:02

    jan: Det er vel delvis derfor jeg har valgt å innlede avsnittene om temaet med "Hvis dette var sant". Innmari glad for at du også sier at det er et utenkelig scenario, det håper jeg at mange av de som mener at bøndene er helt vanlige, selvstendige næringsdrivende også får med seg. Og ja, det er veldig bra at bøndene ikke bestemmer prisen, og at vi har den modellen vi har. Tar derimot selvkritikk på at det ikke er presisert godt nok ved avsnittbytte at det fortsatt er snakk om "hvis dette var sant". Tusen takk for at du fikk meg til å se rommet for misforståelse som ligger der, det er innmari lett å se seg blind på det man skriver.

    Skriv en ny kommentar