hits

Kristin.blogg.no

Clickbait: lurer du leserne dine?

  • Publisert: 18.04.2017, 11:35
  • Kategori: Bloggtips
  • Clickbaits er kanskje best kjent fra noen av bloggerne verst p topplisten. De fleste hater fenomenet, men hva om jeg fortalte deg at du drev med noe av det samme? Lr hvordan du unngr det i dette innlegget.

     

    Clickbait-overskrift

    En clickbait-overskrift er, som navnet tilsier, et te for f deg til klikke deg inn. Og et te er, bde for mennesker og fisk, smtt ufint lureri, lagt ut for egen vinning. En clickbait-overskrift lages oftest ved vre svrt subtil, i overkant dramatisk, hemmelighetsfull eller ekstremt provoserende, mens innholdet ikke str i stil i det hele tatt. "Det verste som kunne skje. Du gjetter aldri hva som skjedde. Jeg har blitt forlatt." Du kjenner refrenget.

    Denne typen clickbait klarer de fleste unng, hvis en bare tenker seg om. Og nsker unng det. De fleste av oss bloggere her nedp murgulvet vet at vi slett ikke har rd til lure vre lesere p denne mten. Nr noen fler seg lurt, vil de slutte beske deg. Har du ropt "Ulv" tilstrekkelig mange ganger, blir du tvunget til sitte alene og ule til innleggene dine til slutt.

    Furious child
    Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com


    Clickbait du ubevisst legger ut - hashtags

    Clickbait-overskrifter er lette unng, det er bare skrive en overskrift som passer innholdet ditt, men hva om du legger ut flere clickbaits i hvert eneste innlegg du skriver? De er kanskje ikke s lette f ye p, og virker s ubetydelige nr du skriver dem, men de er fortsatt der.

    #tips

    .
     

    Selv om de er bittebittesm, vil disse ordene flge blogginnlegget. En hashtagg er en emneknagg du legger i innlegget ditt, som ideelt sett skal si noe om innholdet. En hashtag er skbar, og kan fre leseren til bloggen din. 

    For deg som aldri har laget en hashtag, er det veldig enkelt. Du bruker dette tegnet: # , og skriver det du nsker bak. For eksempel #smart

    Les mer om bruk av hashtags fra blogg.no: Riktig bruk av hashtags

     

    Eksempel p feil bruk av hashtag

    Jeg har tre barn, og hvis jeg absolutt ville, kunne jeg selvflgelig brukt #mammalivet i alle innleggene mine. Det er ingen som stopper meg fra gjre det, p en mte. Problemet kommer da en som nsker lese om mammalivet, sker opp #mammalivet, og trykker seg inn p dette innlegget. 

    Dette innlegget handler jo ikke om mammalivet mitt i det hele tatt. Herlighet, snakk om love noe man ikke holder! Drittkjerring, Kristin!

     

    Vent n litt.... #hashbait

    Tenk litt n. Hres ikke dette alvorlig kjent ut? Er det ikke nettopp dette vi var enige om at vi ikke likte? bli holdt litt for narr? Du knytter innlegget til ulike ord, for f folk til klikke inn p bloggen din.

    Du har rett og slett lagt ut tet du ogs. Ikke i overskriften din, men i hashtaggene dine. Denne typen clickbait, som jeg har dpt #hashbait i dag, er ekstremt vanlig.

    Du fler kanskje at du m fylle ut den linja du har begynt p. At det ser stusselig ut med s f. Men; hvis du slenger p ethvert ord som kan beskrive hele bloggen din, under hvert eneste innlegg - vil jeg si du bommer skikkelig! 

    Hvordan lse problemet

    Unng #hashbait, skriv inn hashtags som passer det konkrete innlegget, ikke tag en generell beskrivelse av hele bloggen din p hvert innlegg. P denne mten fr de som sker p hashtagen, relevante sk, ikke spam. Dette innlegget kan jeg for eksempel merke: #hashtag #clickbait #hashbait #tips #bloggtips #spam

     

    Hva tenker du om hashtags og #hashbait? Er du enig med meg?

    Bruker du hashtags i innleggene dine?

     

    Har du lest ndrimsangen jeg laget til Juliafrika p bursdagen i gr forresten?

    Flg meg gjerne p Facebook for flere tips:

  • Publisert: 18.04.2017, 11:35
  • Kategori: Bloggtips
  • 33 kommentarer
  • 33 kommentarer

    Victoria Larsen

    18.04.2017 kl.20:06

    Jeg nsker deg en fin tirsdag :-)

    Kristin

    18.04.2017 kl.22:27

    Victoria Larsen: Det samme til deg, Victoria :)

    Elevele

    18.04.2017 kl.20:24

    Enig der :) Overskrifter en en ting- de ser man liksom, og kan i grunn unng- spesielt nr det er en gjenganger fra samme person :) Hashtag er jo litt verre da, nesten, egentlig. Jeg er nok ikke s god p hashtag, men er ganske sikker p at jeg kun bruker hashtag som er relevante til innlegget, og ikke selve bloggen, men skal ikke si med sikkerhet at jeg absolutt aldri har bommet der alts :P

    Jeg veit om folk som bruker ALT av ord i hashtag, og det har jeg aldri skjnt. Greit nok at ordet "og", "har", "til" str i innlegget, men hvorfor i alle dager hashtagge det? N skal jeg vre den frste til innrmme at jeg aldri har skt opp innlegg fra hashtag (annet enn at jeg har klikket meg inn p et gitt ord), men jeg kan jo ikke se for meg at noen sker opp ordet "og" nr de skal finne et innlegg :P

    Kristin

    18.04.2017 kl.22:30

    Elevele: Har du ikke skt opp "og" p hashtags? Herlighet da, Elin, du m jo flge med vre trendy :P Det er nok greit holde seg til noen som er relevante, i min bok i alle fall.

    Jeg har sluttet lese Ulv,ulv-bloggere. Alle kan ha overskrifter som er bittelitt dramatisert, men nr alt er det verste som har skjedd, blir jeg litt oppgitt.

    Alle har bommet, og det er det herlige heldigvis. Jeg bommer fortsatt p ekstremt mye i dette bloggeriet, men jeg prver lre av de feilene jeg gjr. Og det ser ikke ut til vre slik for alle...

    Marie

    18.04.2017 kl.20:28

    Tusen takk for et lrerikt innlegg..:) En tenker kanskje ikke over det, men jeg har nok gjort dette selv et par ganger..:( Kjekt vite hva andre tenker om det og lre seg litt nye teknikker..:) Igjen, tusen takk..<3 Ha en fin kveld videre..<3

    Kristin

    18.04.2017 kl.22:33

    Marie: Bare hyggelig! Du er ikke alene om det, jeg visste absolutt ingenting om hva hashtags var da jeg begynte blogge. S bare at andre la disse ordene med # foran nederst i blogginnleggene sine, og prvde gjre det samme. Tok de ordene jeg mente dekket hele innholdet p bloggen min. Skikkelig elendig, vettu. Og det verste? Det var i januar i fjor.... Kjempebra at du likte innlegget, og takk for en fantastisk trivelig kommentar. Hper du ogs fr en fin kveld :)

    EtVennligPuff

    18.04.2017 kl.20:55

    Ja, jeg er veldig enig med deg!

    Men jeg m si at overskrifter ogs er litt vanskelige, spesielt for en som meg som er "nedp murgulvet"! Jeg vil ikke, p noen mte lure lesrne mine, pga akkurat det du skriver her. Men, jeg nsker lesere, og da m(?) jeg kanskje ha en i overkant dramatisk, hemmelighetsfull eller provoserende overskrift, for i det hele tatt f noen til trykke seg inn til meg.. :-p

    Kristin

    18.04.2017 kl.22:35

    EtVennligPuff: Overskrifter er det vanskeligste med hele bloggingen. Jeg ligger jo i ei grop i murgulvet og river meg i hret bde nr det gjelder overskrifter og ingresser. VANSKELIG. Kanskje, jeg vet ikke - jeg bare gr inn nr jeg ser du legger ut noe nytt jeg, trodde det var mten alle gjorde det p? :)

    Aylar Von Kuklinski

    18.04.2017 kl.20:57

    Er ikke s god p lure folk inn p bloggen min med alt for kreative overskrifter selv, gud og hrmann skal vite at jeg var det en gang i tiden, men har dessverre visnet litt hen i senere tid ettersom jeg har blitt gammel.

    Kristin

    18.04.2017 kl.22:37

    Aylar Von Kuklinski: Hehe, du har vokst fra klikkmaskineriet ditt? Tipper du hverken har visnet eller har blitt s gammel, en glemmer ikke snt. Men for min del, synes jeg det er like greit at ting ikke m pushes s sensasjonelt, og at man kan ha en viss formening om hva man fr nr man trykker inn. Hper du har en kjempefin kveld :)

    Tone V. Vinningland

    18.04.2017 kl.21:26

    Jeg har brukt av og til men det er sjelden for jeg har egentlig ikke forsttt 100 % dette med hashtag i blogginnlegg. Og jeg fler jeg har ikke ftt noe mer eller mindre lesere med eller uten hashtag uansett om jeg har brukt riktig eller uriktig hashtager. Men innlegget dinn her ga en bra forklaring da :)

    Kristin

    18.04.2017 kl.22:39

    Tone V. Vinningland: S bra du likte forklaringen :) Med konsekvent, god bruk av hashtags, vil det nok kunne ha en effekt. Men det er selvflgelig ikke det viktigste - det er det vrige innholdet. :)

    KAPTEIN SKUTELS

    18.04.2017 kl.21:58

    Hei der. Bra innlegg. hater jugeinnlegg, og andre fake innlegg bare for ke beskende. Ha en flott kveld. Kai

    Kristin

    18.04.2017 kl.22:40

    KAPTEIN SKUTELS: Tusen takk :) S moro at vi er enige! Hper du ogs fr en flott kveld, Kai :)

    Kristina

    18.04.2017 kl.22:05

    Jeg aner ikke en gang hvordan man bruker hastags p bloggen, haha! Noe fristende overskrifter m vre lov, men da m det som du sier st i stil med innlegget ogs. Bra innlegg forresten! Ha en fin kveld :)

    Kristin

    18.04.2017 kl.22:42

    Kristina: Hehe, det er veldig enkelt. Som det str i innlegget, bruker du bare dette tegnet: # , og skriver den emneknaggen du nsker feste innlegget ditt til. Da er du igrunn ferdig. En hashtag kan st hvor som helst i innlegget. Ja, fristende er en ting, men hvis det ikke er i nrheten av handle om det som str, er det mest irriterende. Tusen takk! Fin kveld til deg ogs :)

    spisogspar

    18.04.2017 kl.22:22

    Ja overskriftene br holde det de lover tenker jeg, kan jo ikke skrive om noe helt annet i teksten under :D Ellers er det jo lurt ha en overskrift som fenger litt ogs eller virker interessant ..... :))

    Kristin

    18.04.2017 kl.22:43

    spisogspar: Ja! Helt enig! Overskrifter er kanskje den vanskeligste tingen man har som blogger, synes jeg. Det finne balansen, og den rette utformingen? Der er jeg ikke s flink, alts. Hvis du er flink, m du gjerne hive over noen stalltips :)

    ill jill

    18.04.2017 kl.23:18

    Prver vre bevisst p at overskriftene kan relateres til innlegget, for selv blir jeg skikkelig irritert av bli lurt. Direktren til Michelle er supergod p akkurat dette, skjnner ikke hvorfor jeg tillater meg selv bli lurt av den dama.

    Det er greit gjre det innimellom, men merker meg at noen gjr det nesten p daglig basis.. Sooo annoying.

    Selv er jeg ganske drlig p hashtags her p bloggen, flinkere p insta. Men begge steder er det teit at folk bruker tags som ikke stemmer overens med bilde/innlegg.

    Kristin

    19.04.2017 kl.00:06

    ill jill: Direktren har master i detta innimellom ja. ;) Tror nok flere enn deg har blitt irritert p seg selv av bli lurt der. :) Ja, det er veldig greit kunne bruke tags til komme seg videre til flere interessante innlegg med det samme, og ikke havne helt i grfta p frste forsk :)

    Stmonsen :))

    18.04.2017 kl.23:51

    Prver finne gode og passende overskrifter, for jeg hater klikke innp noe som ikke har noe med overskriften gjre ;o Vet ikke helt om mine hashtags passer inn, men prver velge relevante :) Har jo med Oslo og Trndelag som en tag siden jeg bor her, og kommer fra der for n ut til flere s klart ;o Kanskje er det juks jeg holder p med jeg ogs ;o

    Kristin

    19.04.2017 kl.00:08

    Stmonsen ): Ja, vi er nok ganske like der. Det er kjedelig bli lurt. Juks vil jeg nok ikke kalle det, men med mindre innlegget handler om et av stedene, kan du oppleve at noen lesere synes du har bomma. :)

    dvergpinschere i mitt hjerte

    19.04.2017 kl.10:13

    Er s enig! og overskrifter er det vanskeligste!! men det m jo vre noe som har med innholdet...og jeg blir skikkelig irritert om jeg blir lurt!! hihihi..Flotte tips!

    Kristin

    19.04.2017 kl.19:58

    dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, overskrifter er kjempevanskelig. Skulle gjerne hatt et lynkurs i det, gitt. Sprs om jeg er ndt til forske litt p det ogs ;) Det er jo ogs en ting lre :) Takk :) Hper du har en helt vidunderlig onsdag :)

    Doc og Dask

    19.04.2017 kl.10:38

    Bare snn for vre p den sikre siden kan man jo hasjtagge samtlige ord i bloggen :P S fr man i tillegg en utfordring i lese :P Hehe... Vel, eg har sett en del rare uvesentlige clickbaits i det siste, og eg m innrmme ha laget noen "trekkende" overskrifter selv, men prver likevel holde meg til tema.. :p

    Kristin

    19.04.2017 kl.20:01

    Doc og Dask: #det #var #et #utrolig #godt #forslag ;) Ikke s ille lese faktisk, men redd for slite ut #-knappen min, s jeg tror jeg str over ;) Trekkende overskrifter som holder seg til tema er helt greit, og den geniale mten gjre det p. S lenge man ikke fler seg lurt. Tusen takk for en herlig kommentar :) Hper du/dere har en kjempefin onsdagskveld.

    Elevele

    19.04.2017 kl.13:19

    Vil jo ikke innrmme her at jeg har skt p ordet "og" alts :P ha ha...

    Jeg tenker som s at hvis jeg m "lyve" i en oversrift for at folk skal klikke seg inn s kan umulig innlegget mitt vre s jvlig spennende i utgangspunktet, s da kan jeg i grunn heller bare la vre skrive det, tenker jeg :P Men men, noen lever jo av klikk, s :P

    Og s hender det jo, at selv om overskriften kanskje er spennende, og faktisk str til innholdet i innlegget, s kan innlegget vre dritkjipt likevel- den er litt lei, for man skulle i utgangspunktet ikke lure noen inn til seg, man hadde bare en drlig skrivedag, kanskje :P he he

    Kristin

    19.04.2017 kl.20:08

    Elevele: Hehehe, den er god :)

    Ja, det er vel kanskje et tegn p at det ikke er s spennende nei. Men det er jo yet som leser det ogs, og det virker vre litt stemning for slike titler, til tross for at de fleste sier de ikke liker det og slett ikke leser snt..... :P

    Ja, alle kan ha en snn dag innimellom, men en merker ganske fort om det ikke er en snn "uheldig stakkar" ;)

    Elevele

    19.04.2017 kl.20:21

    Ja, det kommer helt klart an p yet som leser :) Og ja, det er tydelig at det er mange som leser slike innlegg, for de m jo ha lrt de ogs, tenker jeg, men velger likevel g inn lese ;)

    Kristin

    21.04.2017 kl.00:10

    Elevele: Ja, det er et aktivt valg etter hvert ja... :)

    Elevele

    21.04.2017 kl.17:10

    Det blir jo litt snn: ok, dette er et clickbait innlegg, men jeg blir s klart nysgjerrig p hva innlegget egentlig handler om :P

    Kristin

    22.04.2017 kl.22:49

    Elevele: Mhm - og den onde sirkel er sluttet ;)

    Elevele

    22.04.2017 kl.22:52

    Jess, helt og holdent :P

    Skriv en ny kommentar